Předmět: Teorie a praxe vyučování náboženství na 1. a 2. stupni ZŠ

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Teorie a praxe vyučování náboženství na 1. a 2. stupni ZŠ
Kód předmětu KKV/7TP1S
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
  • Dřímal Ludvík, doc. Dr. Th.D.
Obsah předmětu
1. Základní teoretické koncepty náboženské výchovy 2. Charakter vyučování náboženství ve škole dnes 2. Klíčové kompetence žáků ve výuce náboženství 3. Metody ve výuce náboženství 4. Didaktická jednotka: její organizace a komplexnost 5. Hodnocení žáků: vhodné a nevhodné formy, hodnocení jako motivace 6. Praktická část: příprava vyučovací hodiny, návaznost na RVP

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako základní didaktika náboženské výchovy se zaměřením na vyučování ve škole v rámci povinného nebo volitelného předmětu nebo pro vyučování ve farnosti. Uvádí do základních teoretických konceptů náboženské výchovy a v rámci seminářů vede studující k samostatné tvorbě školního (resp. farního) vzdělávacího programu pro oblast náboženství. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studující je schopen vytvořit didaktické jednotky pro vyučování náboženství podle principů náboženské výchovy.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Studium odborné literatury a odevzdání zadaných úkolů. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
Doporučená literatura
  • CONGREGATIO PRO CLERICIS. (1998). Directorium Generale pro Catechesi. Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1997; v češtině publikováno s titulem: Všeobecné direktorium pro katechizaci.. Praha: Sekretariát ČBK.
  • Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
  • Englert, Rudolf. (2008). Religionspädagogische Grundfragen : Anstöße zur Urteilsbildung. Stuttgart : W. Kohlhammer.
  • Gerd Birk .. [et al.]. (2005). Neues Handbuch Religionsunterricht an berufsbildenden Schulen (BRU-Handbuch). Neukirchen-Vluyn : Neukirchener Verlag.
  • Porzelt, Burkard. (2009). Grundlegung religiöses Lernen : eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt.
  • ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. (2015). Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum.
  • Schmid, Hans. (2008). Unterrichtsvorbereitung - eine Kunst : ein Leitfaden für den Religionsunterricht. München : Kösel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází