Předmět: Základy andragogiky

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Základy andragogiky
Kód předmětu KKV/6ZA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu Základy andragogiky jsou: 1.Pojetí andragogiky, její struktura a předmět. 2.Druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) 3.Zvláštnosti vzdělávání dospělých. 4.Profil lektora ve vzdělávání dospělých (specifikuje role sociálního pedagoga ve vzdělávání dospělých). 5.Organizační formy a metody vzdělávání dospělých. 6.Distanční formy vzdělávání dospělých. 7.Profesní vzdělávání, péče o lidské zdroje. 8.Zájmové vzdělávání dospělých. 9.Vzdělávání seniorů. 10.Masmédia jako prostředek pro vzdělávání dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je, aby studenti měli tyto znalosti, dovednosti a hodnoty, které níže zmiňujeme. Na základě tohoto předmětu by studující měli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět (tj. definovat a na základě příkladů vysvětlit) jim. Správně vysvětlí druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) a roli lektora (či jiného vzdělavatele v něm - v tomto směru studenti budou schopni nejen rozumět postupu práce vzdělavatele dospělých v oblasti metod a forem výuky, ale také budou schopni diskutovat, interpretovat vhodné chování vzdělavatele s různými skupinami dospělých a umět použít metody a formy v praxi s vybranou skupinou dospělých, což bude natrénováno s tutorem na tutoriálu a společně analyzováno). Zároveň studenti určí možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých. Také budou schopni vlastní formou vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studích během tutoriálů analyzují problémy personálních ředitelů (v oblasti přijímacích pohovorů a také problémů se zaměstanci) a na základě této analýzy vytvoří a zároveň si obhájí vlastní postup v takové situaci. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě tohoto předmětu by studující měli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět (tj. definovat a na základě příkladů vysvětlit) jim. Správně vysvětlí druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) a roli lektora (či jiného vzdělavatele v něm - v tomto směru studenti budou schopni nejen rozumět postupu práce vzdělavatele dospělých v oblasti metod a forem výuky, ale také budou schopni diskutovat, interpretovat vhodné chování vzdělavatele s různými skupinami dospělých a umět použít metody a formy v praxi s vybranou skupinou dospělých, což bude natrénováno s tutorem na tutoriálu a společně analyzováno). Zároveň studenti určí možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých. Také budou schopni vlastní formou vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studích během tutoriálů analyzují problémy personálních ředitelů (v oblasti přijímacích pohovorů a také problémů se zaměstanci) a na základě této analýzy vytvoří a zároveň si obhájí vlastní postup v takové situaci. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na seminářích a alespoň 70% úspěšnost na závěrečném testu. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 1.. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 2.. Olomouc.
  • Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada Publishing.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života. . Olomouc.
  • PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr