Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu Základy andragogiky jsou: 1.Pojetí andragogiky, její struktura a předmět. 2.Druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) 3.Zvláštnosti vzdělávání dospělých. 4.Profil lektora ve vzdělávání dospělých (specifikuje role sociálního pedagoga ve vzdělávání dospělých). 5.Organizační formy a metody vzdělávání dospělých. 6.Distanční formy vzdělávání dospělých. 7.Profesní vzdělávání, péče o lidské zdroje. 8.Zájmové vzdělávání dospělých. 9.Vzdělávání seniorů. 10.Masmédia jako prostředek pro vzdělávání dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto předmětu je, aby studenti měli tyto znalosti, dovednosti a hodnoty, které níže zmiňujeme. Na základě tohoto předmětu by studující měli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět (tj. definovat a na základě příkladů vysvětlit) jim. Správně vysvětlí druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) a roli lektora (či jiného vzdělavatele v něm - v tomto směru studenti budou schopni nejen rozumět postupu práce vzdělavatele dospělých v oblasti metod a forem výuky, ale také budou schopni diskutovat, interpretovat vhodné chování vzdělavatele s různými skupinami dospělých a umět použít metody a formy v praxi s vybranou skupinou dospělých, což bude natrénováno s tutorem na tutoriálu a společně analyzováno). Zároveň studenti určí možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých. Také budou schopni vlastní formou vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studích během tutoriálů analyzují problémy personálních ředitelů (v oblasti přijímacích pohovorů a také problémů se zaměstanci) a na základě této analýzy vytvoří a zároveň si obhájí vlastní postup v takové situaci. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě tohoto předmětu by studující měli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět (tj. definovat a na základě příkladů vysvětlit) jim. Správně vysvětlí druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) a roli lektora (či jiného vzdělavatele v něm - v tomto směru studenti budou schopni nejen rozumět postupu práce vzdělavatele dospělých v oblasti metod a forem výuky, ale také budou schopni diskutovat, interpretovat vhodné chování vzdělavatele s různými skupinami dospělých a umět použít metody a formy v praxi s vybranou skupinou dospělých, což bude natrénováno s tutorem na tutoriálu a společně analyzováno). Zároveň studenti určí možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých. Také budou schopni vlastní formou vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studích během tutoriálů analyzují problémy personálních ředitelů (v oblasti přijímacích pohovorů a také problémů se zaměstanci) a na základě této analýzy vytvoří a zároveň si obhájí vlastní postup v takové situaci. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na seminářích a alespoň 70% úspěšnost na závěrečném testu. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 1.. Olomouc.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 2.. Olomouc.
-
Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada Publishing.
-
BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života. . Olomouc.
-
PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha.
|