Předmět: Teorie výchovy

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Teorie výchovy
Kód předmětu KKV/6TV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Předmět teorie výchovy usiluje jednak o vytvoření syntetického pohledu na klasické pedagogické teorie (Komenský, Herbart, Dewey atd.), jednak nastínění možností teoretického uchopení výchovy v současné pluralitní a globalizující se společnosti. Témata výuky Teorie výchovy od antiky k renesanci (stručný přehled) Teorie a filosofie výchovy J. A. Komenského J. J. Rousseau a počátky pedaogického pesimismu Výchovné koncepce novověkých mysliteů (J. Locke, C. A. Helvétius) J. H. Pestalozzi, J. B. Basedow: filantropismus a sociální dimenze výchovy J. F. Herbart a počátky systematické pedagogiky E. Fink a antinomie výchovy J. Dewey a pedagogický pragmatismus Pojetí výchovy v kontextu vývoje myšlení v 1. polovině 20. století J. Piaget a rozvoj poznání v oblasti kognitivní psychologie a genetické epistemiologie Konstruktivismus Obrat k postmodernismu a změny v chápání vchovy ve 2. pol. 20. stol. Teoretické otázky výchovy v 21. století

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět teorie výchovy usiluje jednak o vytvoření syntetického pohledu na klasické pedagogické teorie (Komenský, Herbart, Dewey atd.), jednak nastínění možností teoretického uchopení výchovy v současné pluralitní a globalizující se společnosti. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Posoudit jednotlivé aspekty pedagogických teorií ve vazbě na praktické aplikace.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Základní informace o jednotlivých teoriích a jejich důsledcích pro praxi, obhajoba vlastního názoru na výchovnou teorii i praxi. Četba povinné primární literatury. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf). Seznam témat ke zkoušce: 1. Teorie výchovy v díle Didaktika magna J. A. Komenského 2. Teorie výchovy v Obecné poradě o nápravě věcí lidských J. A. Komenského 2A. Teorie výchovy v díle Emil J. J. Rousseaua 3. J. H. Pestalozzi a jeho pojetí výchovy 4. Filantropismus ve výchově 5. Modely výchovy specifických společenství a skupin (J. Bosco, A. S. Makarenko) 6. Teoretická pedagogika J. F. Herbarta 7. Praktická pedagogika J. F. Herbarta 8. Pragmatická pedagogika 9. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - spiritualistické teorie 10. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - personalistické teorie 11. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - kognitivně psychologické teorie 12. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - technologické teorie 13. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - sociokognitivní teorie 14. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - sociální teorie 15. Teorie vzdělávání a výchovy ve 20. století - akademické teorie 16. Teorie vzdělávání a výchovy ve 21. století - vývoj a proměny od roku 2000 do současnosti
Doporučená literatura
  • J. F. Herbart a jeho pedagogika.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter, 1932..
  • Helvétius, C. A. (1953). Výbor z díla. Praha : Nakladatelství politické literatury.
  • J. A. Komenský. (1948). Didaktika velká. Brno, Komenium.
  • KOMENSKÝ, J. A. Pampaedia. In KOMENSKÝ, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. III. sv. Praha: Svoboda, 1992..
  • Kratochvíl, Miloš. (2006). Jean Piaget - filosof a psycholog : uvedení do genetické epistemologie. Praha: Triton.
  • Locke, J. (1984). O výchově. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • Pestalozzi, J. H. (1899). Linhart a Gertruda: kniha pro lid. V Čejkovicích: [Zdeněk Sadovský].
  • Platón. (2015). Prótagoras. Praha: OIKOYMENHP.
  • Rousseau, J. J., & Krecar, A. (1926). Emil, čili, O vychování. Olomouc: R. Promberger.
  • Welsch, W. (1994). Naše postmoderní moderna. Praha : Zvon, české katolické nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr