Předmět: Soc.patol.jevy ve vých.-vzd. institucích

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Soc.patol.jevy ve vých.-vzd. institucích
Kód předmětu KKV/6SPJV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah tohoto předmětu se týká prostředí výchovně vzdělávacích institucí a sociálně patologických jevů v nich: prostředí škol a zařízení pro volný čas. V rámci předmětu se budou probírat především tato téma:šikana,ale i šikany na pracovišti, návykové a závislostní chování, poruchy příjmu potravy a suicidální jednání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je předat studentům základní informace o prevenci a intervenci vybraných sociálně patologických jevů, které se vyskytují ve výchovně vzdělávacích institucích, a které jsou spojovány s dětstvím a dospíváním: - šikana, - agrese, agresivita, - poruchy příjmu potravy, - závislosti, - suicidální chování. V souvislosti s šikanou pak budou studenti seznámeni s prevencí a intervencí souvisejících jevů jako je kyberšikana, mobbing a bossing. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se seznámí s problematikou sociálně patologických jevů ve výchovně-vzdělávacích institucích a získají dovednosti nutné pro jejich intervenci a prevenci
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, seminární práce, 70% úspěšnost v testu. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
Doporučená literatura
  • Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
  • Krch, F. D., & Drábková, H. (2005). Poruchy příjmu potravy. Praha: Grada Publishing.
  • MARTÍNEK, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada.
  • Matoušek, O., Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence. Praha: Portál.
  • NEŠPOR, K. a kol. (1995). Prevence problémů působených návykovými látkami na školách.. Praha : BESIP.
  • Nešpor, K. (2011). Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál.
  • Papežová, H. (2000). Anorexia nervosa. Praha: Psychiatrické centrum.
  • Sochůrek, J. (2001). Vybrané kapitoly ze sociální patologie, I., II.. Liberec: Technická univerzita v Liberci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr