Předmět: Sociální pedagogika II

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Sociální pedagogika II
Kód předmětu KKV/6SP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
  • Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
Obsah předmětu
Hlavními tématy jsou: 1. Metody činnosti sociální pedagogiky. 2. Prevence - základní terminologie, typologie prevence,cílové skupiny preventivních programů. Zásady efektivní primární prevence. - 3. Prevence - Minimální školní preventivní program - jeho charakteristika, příprava, evaluace. 4. Výchova v multikulturní společnosti jako aktuální téma. 5. Situace národnostních menšin v České republice a jejich sociální vyloučení. 6. Migrace a (i)migranti v České republice. 7. Migrace a (i)migranti v České republice - Uprchlíci a azylanti na území České republiky. 8. Multikulturní výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Na základě tohoto předmětu by si studující měli zapamatovat druhy metod sociálně výchovných činností, pochopit je a umět je vhodně dle daného prostředí použít. Dále studenti porozumí preventivní funkci v sociální pedagogice, neboť definují, správně vysvětlí druhy prevence a budou schopni dle analýzy prostředí aplikovat druhy prevence pro děti a mládež do praxe a vytvořit pro tyto skupiny vhodné preventivní aktivity (včetně Minimálního preventivního programu), výběr těchto aktivit a didaktické zpracování budou umět zdůvodnit. Na základě prostudování tématu týkajícího se výchovy v multikulturní společnosti budou studující schopni zapamatovat si (definovat) základní pojmy multikulturní výchovy a rozumět jim. Dále budou schopni porozumět situaci migrantů a příslušníků menšin u nás a ve světě a tvořivě s těmito informacemi pracovat k podpoře interkulturního vzdělávání (výchovy) děti a mládeže ve své praxi. Na základě filmů a autentických článků budou umět zhodnotit životní situaci příslušníků jiného etnika, náboženství apod., posoudit svoje pocity, vztah k tomuto problému a tvořivě s tím pracovat při další práci sociálního pedagoga. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zkoušky, student jich nabude po prostudování předložených studijních textů, po prostudování doporučené literatury a po aktivitách na tutoriálech. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Po absolvování tohoto předmětu budou studující znát a umět vhodně používat různé druhy metod sociálně výchovných činností. Dále studenti porozumí preventivní funkci v sociální pedagogice, neboť definují, správně vysvětlí druhy prevence a budou schopni dle analýzy prostředí aplikovat druhy prevence pro děti a mládež do praxe a vytvořit pro tyto skupiny vhodné preventivní aktivity (včetně Minimálního preventivního programu), výběr těchto aktivit a didaktické zpracování budou umět zdůvodnit. Na základě prostudování tématu týkajícího se výchovy v multikulturní společnosti budou studující schopni definovat základní pojmy multikulturní výchovy a rozumět jim. Dále budou schopni porozumět situaci migrantů a příslušníků menšin u nás a ve světě a tvořivě s těmito informacemi pracovat k podpoře interkulturního vzdělávání (výchovy) děti a mládeže ve své praxi. Na základě filmů a autentických článků budou umět zhodnotit životní situaci příslušníků jiného etnika, náboženství apod., posoudit svoje pocity, vztah k tomuto problému a tvořivě s tím pracovat při další práci sociálního pedagoga.
Předpoklady
nespecifikováno
KKV/6SOP1

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

- Aktivní účast na seminářích (studentovi se tolerují pouze tři hodiny(3x45 min) absence, do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc. V případě, že student bude na seminářích chybět více než třikrát, musí si předmět zapsat znovu, neboť nebude připuštěn k zápočtu), studenti jsou také povinni aktivně participovat na seminářích a číst doporučenou literaturu. - odevzdání úkolů přes portál Edis (požadavky budou zadány v edisu a také sděleny na první hodině semináře, student musí mít uznané úkoly aspoň týden před zkouškou. V případě neodevzdání úkolů či jejich neuznání, nemůže být student připuštěn ke zkoušce), - alespoň 70% úspěšnost na zkouškovém testu. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
Doporučená literatura
  • & Drbohlav, D. (2010). Migrace a (i)migranti v Česku: kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • & Jedlička, R. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis.
  • BORKERT, M., BOSWICK, W., HECKMANN, F. aj. (2007). Local integration policies for migrants in Europe. Luxembourg.
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
  • Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. (Eds.) (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga.
  • Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2006). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. V Praze: Triton.
  • Šišková, T. et al. (2001). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
  • Šišková, T. (2001). Menšiny a migranti v ČR. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr