Vyučující
|
-
Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Sociální pedagogika se věnuje ukotvení a současnému pojetí české i zahraniční sociální pedagogiky. Dále nastiňuje vývoj sociální pedagogiky od jejích kořenů po současnost (včetně legislativního ukotvení pozice absolventa oboru sociální pedagogiky). Orientuje se na typologii prostředí a jeho vztahu k výchově. Zároveň se zabývá přirozenými prostředími pro výchovu jedince, klade však také důraz na výzkumy a pojetí hodnot a roli masmédií v dnešní společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Sociální pedagogika 1 je seznámit studenty s podstatou sociální pedagogiky coby vědy a jejím uplatnění tak, aby na základě odborné literatury a aktivit během tutoriálů získali znalosti o sociální pedagogice jako vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí, které jsou nezbytné pro jejich další studium i vychovatelskou praxi, a také aby pochopili důležitost vztahu výchovy a různých typů prostředí v současné společnosti. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti získají znalosti o sociální pedagogice coby vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí, které jsou nezbytné pro jejich další studium i praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na tutoriálech a úspěšné složení písemné části zkoušky (alespoň 70%). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
|
Doporučená literatura
|
-
De SINGLY, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha.
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (2001). Prostředí, člověk, výchova. Brno.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
MOŽNÝ, I. (2008). Rodina a společnost. Praha.
-
NEŠPOROVÁ, O. (2005). Harmonizace rodiny a zaměstnání. Praha.
-
PELIKÁN, J. (2002). Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha.
-
PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava.
|