Předmět: Pedagogika volného času

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KKV/6PVČ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Volný čas v životě člověka; historický vývoj výchovy ve volném čase; pedagog ve volném čase; výchovné a vzdělávací činnosti ve výchově mimo vyučování a ve volném čase

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Pedagogika volného času se bude zabývat základními termíny disciplíny, historickým vývojem, součastnou situací v naší pedagogická realitě a poukáže na politiku Evropské unie, její instituce a aktivity. Zdůrazní se význam osoby vychovatele a organizátora volnočasových aktivit. Na základě studia tohoto předmětu by studující měli umět vymezit základní termíny disciplíny, hodnotit historický vývoj v oblasti volného času a tvořivě aplikovat současnou situaci v oblasti volnočasových aktivit na jednotlivé typy zařízení (např. školská zařízení pro zájmové vzdělávání). Dále by měli pochopit specifika jednotlivých typů výchovných a vzdělávacích činností ve volném čase. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zkoušky. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se orientují v oborové problematice, vymezují pojem volný čas, znají historické souvislosti využívání volného času, tvořivě aplikují a vytvářejí volnočsové aktivity na základě znalosti současné situace v této oblasti, chápou specifika jednotlivých typů výchovných a vzdělávacích činností ve volném čase.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Seminární práce na dané téma a jeho prezentace, zkouška. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
Doporučená literatura
  • & Němec, J. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido.
  • Bedrnová, E., & Nový, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press.
  • Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
  • Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. aj. (2002). Pedagogika volného času. 3. akt. vyd.. Praha : Portál.
  • Pelánek, R., & Kotrch, V. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr