Cílem předmětu je: - seznámit studenty s vědním oborem pedagogická psychologie a s jeho začleněním do systému psychologických věd - teoreticky poukázat na základní aspekt pedagogického procesu z pohledu psychologie (kognitivní procesy, učení, osobnost žáka a učitele, hodnocení výkonu žáka, motivace, odměny, tresty, tvořivost, kooperace, emoce, sociální klima školy a třídy) - vést studenty k zamyšlení nad aktuálním stavem školství, školního prostředí a psychologických aspektů pedagogického procesu - vést studenty k praktické aplikaci získaných teoretických znalostí Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti budou schopni se orientovat v nejdůležitějších teoriích a tématech pedagogické psychologie (učitelská profese, motivace, potřeby žáků, hodnocení, individuální zvláštnosti učení, kognitivní učební styly ...). Získané poznatky budou studenti aplikovat do praxe.
|
-
Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Herman, E., Petržela, M., & Brejlová, D. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
-
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
-
Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Fontana, D., & Balcar, K. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Heidbrink, H., & Müller, O. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
-
Child, D. (2004). Psychology and the teacher. London: Continuum.
-
Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Miller, M. D., Linn, R. L., & Gronlund, N. E. (2013). Measurement and assessment in teaching. Boston, Mass: Pearson.
-
Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
-
Slavin, R. E. (2012). Educational psychology: theory and practice. Boston, Mass: Pearson.
-
Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
|