Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KKV/6PP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její postavení v systému psychologických věd 2. Kognitivní procesy a zpracovávání informací 3. Žák a učení 4. Žák a učitel v pedagogických situacích 5. Hodnocení výkonu žáka 6. Motivace 7. Tvořivost 8. Emoce 9. Kooperace 10. Sociální klima školy a třídy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: - seznámit studenty s vědním oborem pedagogická psychologie a s jeho začleněním do systému psychologických věd - teoreticky poukázat na základní aspekt pedagogického procesu z pohledu psychologie (kognitivní procesy, učení, osobnost žáka a učitele, hodnocení výkonu žáka, motivace, odměny, tresty, tvořivost, kooperace, emoce, sociální klima školy a třídy) - vést studenty k zamyšlení nad aktuálním stavem školství, školního prostředí a psychologických aspektů pedagogického procesu - vést studenty k praktické aplikaci získaných teoretických znalostí Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti budou schopni se orientovat v nejdůležitějších teoriích a tématech pedagogické psychologie (učitelská profese, motivace, potřeby žáků, hodnocení, individuální zvláštnosti učení, kognitivní učební styly ...). Získané poznatky budou studenti aplikovat do praxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce. Splnění zadaných úkolů. Úspěšné absolvování písemného testu (minim. 70%). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Herman, E., Petržela, M., & Brejlová, D. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Fontana, D., & Balcar, K. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Heidbrink, H., & Müller, O. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
  • Child, D. (2004). Psychology and the teacher. London: Continuum.
  • Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Miller, M. D., Linn, R. L., & Gronlund, N. E. (2013). Measurement and assessment in teaching. Boston, Mass: Pearson.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Slavin, R. E. (2012). Educational psychology: theory and practice. Boston, Mass: Pearson.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr