Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní paradigmata pedagogického výzkumu (kvalitativní a kvantitativní výzkum, smíšené přístupy), klíčové pojmy výzkumu (teorie, výzkumná otázka, cíl, participant...), způsoby realizace výzkumných šetření, jednotlivé druhy výzkumních designů (případová studie, etnografická studie, biografický výzkum, narativní analýzy, komparativní analýza, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), Q-metodologie, zakotvená teorie, diskursivní analýzy, evaluační výzkum).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu metodologie pedagogiky I si studenti osvojí problematiku výzkumu v pedagogice a stežejní pojmy a fáze pedagogického výzkumu (teorie, výzkumná otázky, výz,uné metódy atd.). Studenti budou schopni odlišit kvantitativní a kvalitativní výzkum a základní paradigmata. Studenti budou charakterizovat a odlišovat jednotlivé designy kvalitativního výzkumu.
Studenti budou schopni: - rozlišovat kvalitativní a kvantitativní výzkum, - charakterizovat základní pojmy a metody kvalitativního výzkumu, - odlíšit jednotlivé přístupy (designy) v kvalitativním výzkumu, - napsat seminární práci k dané problematice.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KKV/6IDT a zároveň KKV/6PD
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce s prokázanými vědomostmi a aplikaci konkrétního výzkumného přistupu. Prezentace vědomostí na zkoušce.
|
Doporučená literatura
|
-
CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design. London.
-
GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
-
GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
-
MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno.
-
PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
-
POSPÍŠILOVÁ, H. - KOMÍNKOVÁ, L. (2015). Svět školní družiny. Etnografická studie.. Olomouc.
-
SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava.
-
SLEZÁKOVÁ, Tereza a POSPÍŠIL, Jiří. (2010). Skrytá bolest. Fenomén sexuálního zneužívání z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
|