Předmět: Metodologie pedagogiky I

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Metodologie pedagogiky I
Kód předmětu KKV/6MP1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní paradigmata pedagogického výzkumu (kvalitativní a kvantitativní výzkum, smíšené přístupy), klíčové pojmy výzkumu (teorie, výzkumná otázka, cíl, participant...), způsoby realizace výzkumných šetření, jednotlivé druhy výzkumních designů (případová studie, etnografická studie, biografický výzkum, narativní analýzy, komparativní analýza, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), Q-metodologie, zakotvená teorie, diskursivní analýzy, evaluační výzkum).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
V rámci předmětu metodologie pedagogiky I si studenti osvojí problematiku výzkumu v pedagogice a stežejní pojmy a fáze pedagogického výzkumu (teorie, výzkumná otázky, výz,uné metódy atd.). Studenti budou schopni odlišit kvantitativní a kvalitativní výzkum a základní paradigmata. Studenti budou charakterizovat a odlišovat jednotlivé designy kvalitativního výzkumu.
Studenti budou schopni: - rozlišovat kvalitativní a kvantitativní výzkum, - charakterizovat základní pojmy a metody kvalitativního výzkumu, - odlíšit jednotlivé přístupy (designy) v kvalitativním výzkumu, - napsat seminární práci k dané problematice.
Předpoklady
nespecifikováno
KKV/6IDT a zároveň KKV/6PD

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce s prokázanými vědomostmi a aplikaci konkrétního výzkumného přistupu. Prezentace vědomostí na zkoušce.
Doporučená literatura
  • CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design. London.
  • GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
  • GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
  • HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
  • MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno.
  • PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
  • POSPÍŠILOVÁ, H. - KOMÍNKOVÁ, L. (2015). Svět školní družiny. Etnografická studie.. Olomouc.
  • SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava.
  • SLEZÁKOVÁ, Tereza a POSPÍŠIL, Jiří. (2010). Skrytá bolest. Fenomén sexuálního zneužívání z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc.
  • SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr