Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci. Dále se pak seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem pojmu integrace a s významem dalších pojmů, které souvisí s integrací (exkluze, segregace, integrace). Pojem integrace bude dán do kontextu sociální pedagogiky. Studenti dále získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci. Dále se pak studenti seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí. Cílem seminářů je předat studentům praktické dovednosti pro sociálně pedagogickou práci s dětmi a žáky se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s jednotlivými kompenzačními pomůckami a dalšími pomůckami, které se používají ve výchovném procesu dětí a žáků se zdravotním postižením. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Aktivní spolupráce na seminářích. Navrhnout úpravu prostředí a výchovné situace pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
|
Doporučená literatura
|
-
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
-
Chvátalová, H. (2012). Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha: Portál.
-
Jesenský, J. (1992). Rehabilitace zrakově postižených a způsoby její realizace. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR.
-
Jesenský, J. (1995). Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum.
-
Michalík, J. (2005). Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice: výzkumná zpráva. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MÜLLER, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP.
-
Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
|