Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o legislativním zázemí. Dále získají znalosti o stavu integrace v současné době. V neposlední řadě se pak budou podílet na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu pro vybraného žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem pojmu integrace a s významem dalších pojmů, které souvisí s integrací (exkluze, segregace, integrace). Pojem integrace bude dán do kontextu sociální pedagogiky. Studenti dále získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci. Dále se pak studenti seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí. Cílem seminářů je předat studentům praktické dovednosti pro sociálně pedagogickou práci s dětmi a žáky se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s jednotlivými kompenzačními pomůckami a dalšími pomůckami, které se používají ve výchovném procesu dětí a žáků se zdravotním postižením. Vytvoření předmětu bylo podpořeno v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní spolupráce na seminářích. Ve skupině cca 4 studentů navrhnout úpravu prostředí a výchovné situace pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
|
Doporučená literatura
|
-
Valenta, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc:Univerzita Palackého.
-
Vítková, M. (1998). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.
|