Předmět: Integrace žáků se speciálními potřebami

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Integrace žáků se speciálními potřebami
Kód předmětu KKV/5IDSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
  • Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
Obsah předmětu
Studenti získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o legislativním zázemí. Dále získají znalosti o stavu integrace v současné době. V neposlední řadě se pak budou podílet na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu pro vybraného žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem pojmu integrace a s významem dalších pojmů, které souvisí s integrací (exkluze, segregace, integrace). Pojem integrace bude dán do kontextu sociální pedagogiky. Studenti dále získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci. Dále se pak studenti seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí. Cílem seminářů je předat studentům praktické dovednosti pro sociálně pedagogickou práci s dětmi a žáky se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s jednotlivými kompenzačními pomůckami a dalšími pomůckami, které se používají ve výchovném procesu dětí a žáků se zdravotním postižením. Vytvoření předmětu bylo podpořeno v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní spolupráce na seminářích. Ve skupině cca 4 studentů navrhnout úpravu prostředí a výchovné situace pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
Doporučená literatura
  • Valenta, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc:Univerzita Palackého.
  • Vítková, M. (1998). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr