Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
-
Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení se základními pedagogickými pojmy. Úvod do obecné pedagogiky (pedagogika jako věda a její vztah k ostatním disciplínám) Výchova jako předmět pedagogiky (definice, cíl, obsah, etapy) Metodologie pedagogiky (přístupy ve výzkumech, druhy měření, charakteristika metod sběru dat) Učitel a žák Osobnost učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Na základě tohoto předmětu by studující měli zapamatovat si základní pedagogické pojmy (výchova, sebevýchova, cíle výchovy, obsah výchovy, výchovný proces a jeho etapy) a pochopit je. Měl by být také schopen definovat pedagogiku a její předmět i místo v systému vědeckých disciplín. Dále by měl studující porozumět vztahu mezi učitelem a žákem a umět zásady správné komunikace uplatnit v pedagogickém procesu, umět žáky správně motivovat. Studenti by měli také porozumět důležitosti učitelova povolání. Na základě prostudování tématu týkajícího se metodologie pedagogiky budou studující schopni zapamatovat si (definovat) základní typy pedagogického výzkumu, charakterizovat metody sběru dat a dle používání odborné literatury najít vhodný způsob zpracování dat ve svém výzkumném projektu. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Student má základní přehled v obecné pedagogické problematice a literatuře.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Předmět je zakončen úspěšným absolvováním písemného testu a ústního pohovoru. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
|
Doporučená literatura
|
-
Grecmanová, H., Holoušová, D., & Urbanovská, E. (1996). Obecná pedagogika. Olomouc: Nakladatelství HANEX.
-
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing.
-
Muchová, L. (1998). Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc : Hanex.
|