Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Sociální stratifikace a vyloučení v historickém vývoji (Marx, Parsons, Toynbee, Goffman), vícnásobné dimenze sociálního vyloučení,pozitivistické a relativistické návody řešení,podoby tzv. kultury chudoby a underclass, metody a techniky výskumu, sociální práce v sociálne vyloučených skupinách a komunitách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je charakterizováni sociálne vyloučených skupin (etnické menšiny,migranti,subkultury, kontrakultury). Jejich vznik, existence v procese tzv.kultury chudoby, specifické postavení underclass.Obsahem předmětu jsou struktury těchto seskupení, fungování vztahů in a out. Metody a techniky terénní a komunitní sociální práce ve specifických podminkách sociálne vyloučených skupin.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student po absolvování cyklu přednášek si může vybrat s ponuky odborné literatury resp. si vybere literaturu podle subjektivní ůvahy (konzultace s přednášejícím). Vybratá publikace (i více) je studentem analyzována. Vytvoŕí si vlastní, kritické hodnocení textu, které bude obsahem seminární práce.V připade neujasnení témy, odmítnutí hodnocení, přednášejíci přistoupí k individuální konzultaci k dané problematice.
|
Doporučená literatura
|
-
Jakoubek,M., Budilová,L. (eds.). (2008). Romové a Cikáni neznámí i známí. Plzeň.
-
Keller,J. (2010). Tři sociální světy. Praha.
-
Mareš, P. (1999). Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha.
-
Munková, G. (2004). Sociální deviace. Praha.
-
Novotná, E. (2010). Sociologie sociálních skupin. Praha.
|