Vyučující
|
-
Knausová Ivana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociální práce a sociální pedagogika jsou dva vědní obory, které se z části překrývají. Přestože obě disciplíny mají odlišné kořeny, historický vývoj i praktické využití jsou tyto disciplíny v některých případech vnímány jako totožné. Za společné oběma disciplínám je možné považovat cílovou skupinu jejich zájmu a cíl jejich práce. To, co je však vzájemně odděluje a současně poukazuje na jejich význam, jsou metody práce, které mají naplnit cíl práce u dané sociální skupiny. V sociální pedagogice je pak kladen důraz především na sociálně-výchovnou práci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- porozumění pojmu sociální práce, seznámení se podrobněji s jednotlivými oblastmi působnosti sociální práce a konkrétními metodami práce v porovnání se sociální pedagogikou, - vymezení obsahu a rozsahu sociální práce v porovnání se sociální pedagogikou, - sociální pracovník jeho kompetence, odborné zázemí, osobnostní předpoklady v porovnání se sociálním pedagogem.
- mezioborový nadhled, - znalost kompetencí sociálního pracovníka a sociálního pedagoga, - znalost oblastí vzájemné spolupráce, - dovednost odlišení metod sociálního pracovníka a sociálního pedagoga v praxi.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Úspěšné složení zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Doležel, J. Církevní sociální práce na pozadí encykliky Deus caritas est.
-
Janebová, R. Spolupráce v sociální práci.
-
MATOUŠEK, O. a kol. (2005). Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi.. Praha : Portál.
-
Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce.
-
Matoušek, O. (2007). Sociální služby - legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál.
-
Musilová, A. Vočka, Z. Občanský zákoník v praxi sociální práce.
-
Sýkorová, J. Standardy kvality sociálních služeb.
|