Vyučující
|
-
Holá Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Konflikt, faktory ovlivňující průběh konfliktu 2. Reakce lidí na konfliktní situace 3. Způsoby řešení konfliktů, kompetice - kooperace 4. Efektivní komunikace, vyjednávání 5. Mediace, základní charakteristiky, cíle, principy 6. Účastníci mediace a vztahy mezi nimi 7. Role mediátora, kompetence 8. Fáze a prostředky mediace 9. Oblasti využití mediace 10. Rodinná mediace 11. Etika řešení konfliktů 11. Zákonné podmínky využití mediace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit s podstatou a základními charakteristikami konfliktů, reakcemi lidí na ně a možnostmi jejich smírného řešení. Hlavní pozornost bude věnovaná metodě rodinné mediace, a to jak teoreticky, tak také prakticky.
Po absolvování předmětu by studenti měli: - Být seznámeni s charakteristikami interpersonálních konfliktů a reakcemi lidí na ně - Znát základní způsoby řešení konfliktů - Znát metodu mediace a možnosti jejího využití v praxi - Znát charakteristiky rodinné mediace a faktory jejího využití v praxi - Získat základní mediační dovednosti
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro ukončení předmětu je potřebná aktivní účast na seminářích v rozsahu stanoveném vedoucím semináře, plnění zadaných úkolů a úspěšné zvládnutí kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Doležalová Martina, Matoušková Andrea. (2024). Evaluativní přístupy v mediaci. Praha.
-
Holá, L. a kol. (2014). Rodinná mediace v České republice. Praha.
-
Holá, L., Hrnčiříková, M. (2017). Mimosoudní metody řešení sporů. Praha: Leges.
-
Holá, L. (2011). Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál.
-
Šišková, T. (2012). Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál.
|