Vyučující
|
-
Votoupal Miloš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. seminář: Posouzení a jeho úskalí v sociální práci 1. lekce: Konstruktivistický přístup k posouzení ŽSK 2. lekce: Posouzení jako proces 3. lekce: Volba přístupu k posouzení ŽSK 2. seminář: Vybrané přístupy k posouzení 4. lekce: Existenciální přístup k posouzení ŽSK 5. lekce: Antiopresivní přístup k posouzení ŽSK 6. lekce Systémové přístupy k posouzení ŽSK 7. Psychodynamické přístupy k posouzení ŽSK 8. lekce: Behaviorální přístupy k posouzení ŽSK 3. seminář: Vybrané přístupy k posouzení 9. lekce: Úkolově orientovaný přístup k posouzení ŽSK 10. lekce: Přístup orientovaný na řešení problémů k posouzení ŽSK 11. lekce: Finalizace úsudku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky posouzení životní situace (alternativa pojmu diagnostika, anamnéza) klienta v kontextu metodiky a vybraných teoretických perspektiv.
- znalost teorií, termínů, konceptů v problematice posouzení - schopnost volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více) - schopnost volit a použít vhodné metody a techniky posouzení - dovednost provést posouzení - dovednost vedení strukturovaného rozhovoru, dovednost strukturované prezentace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1/ Student zpracuje průběžné testy (max. 100 bodů). 2/ Student provede rozhovor s reálným nebo fiktivním klientem ve fázi sběru dat. V jeho rámci: - provede rozhovor (20-45 min) ve fázi posouzení (max.10 bodů) - provede přepis a kritické zhodnocení rozhovoru (max.10 bodů) - navrhne hypotézy o situaci, které se opírají o teorie (max.40 bodů) - na základě hypotéz interpretuje situaci a navrhne další postup (max.40 bodů) - rozsah textu cca 1200-1400 slov (bez přepisu rozhovoru)
|
Doporučená literatura
|
-
Holland, Sally. Child and Family Assessment in Social Work Practice. London: Sage.
-
Milner, Judith and O'Byrne, Patrick. (1998). Assessment in Social Work. Basingstoke: Palgrave.
-
Musil, L. (2004). "ráda bych pomohla, ale?". Brno: Marek Zeman.
-
Navrátil, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce, č.1, str.14-86..
-
Navrátil, Pavel. (2009). Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Habilitační práce. Brno: MUNI.
|