Předmět: Posouzení životní situace

» Seznam fakult » CMF » KKS
Název předmětu Posouzení životní situace
Kód předmětu KKS/PŽS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Votoupal Miloš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. seminář: Posouzení a jeho úskalí v sociální práci 1. lekce: Konstruktivistický přístup k posouzení ŽSK 2. lekce: Posouzení jako proces 3. lekce: Volba přístupu k posouzení ŽSK 2. seminář: Vybrané přístupy k posouzení 4. lekce: Existenciální přístup k posouzení ŽSK 5. lekce: Antiopresivní přístup k posouzení ŽSK 6. lekce Systémové přístupy k posouzení ŽSK 7. Psychodynamické přístupy k posouzení ŽSK 8. lekce: Behaviorální přístupy k posouzení ŽSK 3. seminář: Vybrané přístupy k posouzení 9. lekce: Úkolově orientovaný přístup k posouzení ŽSK 10. lekce: Přístup orientovaný na řešení problémů k posouzení ŽSK 11. lekce: Finalizace úsudku

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky posouzení životní situace (alternativa pojmu diagnostika, anamnéza) klienta v kontextu metodiky a vybraných teoretických perspektiv.
- znalost teorií, termínů, konceptů v problematice posouzení - schopnost volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více) - schopnost volit a použít vhodné metody a techniky posouzení - dovednost provést posouzení - dovednost vedení strukturovaného rozhovoru, dovednost strukturované prezentace.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

1/ Student zpracuje průběžné testy (max. 100 bodů). 2/ Student provede rozhovor s reálným nebo fiktivním klientem ve fázi sběru dat. V jeho rámci: - provede rozhovor (20-45 min) ve fázi posouzení (max.10 bodů) - provede přepis a kritické zhodnocení rozhovoru (max.10 bodů) - navrhne hypotézy o situaci, které se opírají o teorie (max.40 bodů) - na základě hypotéz interpretuje situaci a navrhne další postup (max.40 bodů) - rozsah textu cca 1200-1400 slov (bez přepisu rozhovoru)
Doporučená literatura
  • Holland, Sally. Child and Family Assessment in Social Work Practice. London: Sage.
  • Milner, Judith and O'Byrne, Patrick. (1998). Assessment in Social Work. Basingstoke: Palgrave.
  • Musil, L. (2004). "ráda bych pomohla, ale?". Brno: Marek Zeman.
  • Navrátil, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce, č.1, str.14-86..
  • Navrátil, Pavel. (2009). Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Habilitační práce. Brno: MUNI.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Charitativní a sociální práce (2010) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Charitativní a sociální práce (2010) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní