Vyučující
|
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Objasnění postavení sociálního pracovníka v systému zdravotnictví a pochopení návaznosti zdravotní a sociální péče. Zdraví a nemoc (vymezení pojmu, holistické pojetí zdraví, faktory ovlivňující zdraví, podpora zdraví, sociální aspekty zdraví a nemoci). Zásady zdravého životního stylu (včetně prevence). Aplikace poznatků z anatomie, fyziologie a patologie - sociální dopad vybraných dětských onemocnění (základní charakteristika onemocnění - příčiny, projevy, prevence, změny v životní situaci klienta vzniklé zdravotním omezením). Podpora soběstačnosti osob s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, které potřebují pomoc jiné fyzické osoby (naplňování základních životních potřeb s využíváním prvků biografie, např. stravování, mobilita, osobní hygiena, úprava prostředí jedince, osobní aktivity a jejich podpora). Kvalita života nemocného a jeho rodiny. Možnosti podpory a pomoci neformálním pečujícím. Protiepidemická opatření v praxi sociálního pracovníka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat znalosti a dovednosti, které umožní orientaci ve zdraví a nemoci člověka. Dávají možnost vnímat vzájemné souvislosti a dopady změn zdravotního stavu a změn životní situace klienta. Přístup k problematice zdraví a nemoci je v tomto předmětu integrální.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast na cvičeních (min. 80%). Zpracování, odevzdání a analýza vybraných dětských onemocnění (základní charakteristika onemocnění - příčiny, projevy, prevence, sociální dopad onemocnění). Ústní kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
KALVACH, Z. Zdraví a nemoc. Praha: SUSA. 2019.
|