Vyučující
|
-
Novosád Libor, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Norma a normalita, stigma a předsudek, Odlišnost, jinakost, diverzita, multikulturalita Dimenze krásy a bolesti i štěstí a utrpení, Mírou všech věcí je člověk - diskurs, Multikulturalita a globalizace, Zákon lidské přirozenosti, Caritas, láska a víra, duel dobra a zla, Filozofické, etické a spirituální kontexty sociální práce, "Pozorné srdce" vs. profesionalita a odbornost, Víra a její souvislosti v charitativní a sociální práci, Postmodernita jako fenomén dneška, Aspekty kvality života v sociální práci, Krize hodnot - ano / ne v kontextu sociální práce, Hledání a cesty, výzvy a naděje.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů a východisek k porozumění i reflektování jinakosti, odlišnosti, multikulturality a přirozenosti v sociální práci.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
|
Doporučená literatura
|
-
Duchovní dimenze sociální práce. Sociální práce / Sociálna práca, 4 / 2008 - monotematické číslo.
-
Jinakost - postižení - kritika: Společenské konstrukce nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies. Praha: FÚ ČSAV 2012..
-
Běhal, V. Zákon lidské přirozenosti. Online: www.vlbehal.wz.cz/Zakon_lidske_prirozenosti.doc.
-
Blažek, B., Olmrová, J. Krása a bolest: úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených.
-
Černoušek, M. Šílenství v zrcadle dějin.
-
Funk, K. Není krasy bez bolesti, štěstí bez utrpení. Online: http://karelfunk.bloger.cz/prace-na-svem-vyvoji/neni-krasy-bez-bolesti-stesti-bez-utrpeni.
-
Goffman, E. Stigma.
-
Krhutová, L. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce / Sociálna práca, 2010, 4, s. 49-59..
-
KUSHNER, H. S. (1996). Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Praha: Portál.
-
Lewis, C. S. K jádru křesťanství. Návrat domů 1999..
-
Michalík, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese.
-
Novosád, L. Tělesné postižení jako fenomén a životní realita.
-
Štampach, I. O. Náboženství v dialogu.
|