Vyučující
|
-
Bednář Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby. Uvedení do tématu Vývoj moderních systémů sociální ochrany, zejména spciální péče/pomoci Sociální reforma a sociální doktrína České republiky v oblasti sociálních služeb Mezinárodní komparace systémů sociální pomoci a principy změn v sociálních službách po roce 1989 Vývoj a charakteristické znaky ústavní péče Různá pojetí a modely pobytových sociálních služeb Proces transformace ústavní péče ČR v kontextu aktuálních programových prohlášení a moderních teorií sociálních služeb Analýza poskytovaných sociálních služeb konkrétního zařízení Teoretické koncepty transformace sociálních služeb Tvorba koncepce transformované organizace Management změny Projekt transformace konkrétní sociální služby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
- zprostředkovat znalosti historických a společenských souvislostí vývoje sociálních služeb, - porozumět problematice ústavní péče, modelům a rizikům z nich vyplývajících, - pojmout problematiku z hlediska lidských práv a humanizačních hnutí v mezinárodním kontextu, - porozumět problematice deinstitucionalizace a transformace sociálních služeb, - umět zhodnotit úroveň sociálních služeb z hlediska naplnění zásad deinstitucionalizace a transformace, - znát základní postupy používané v procesu transformace organizace sociálních služeb, - vybavit absolventy takovými znalostmi a dovednostmi, aby byli nositeli dobré praxe.
- rozumí kontextu deinstitucionalizace a transformace sociálních služeb, - na základě srovnání různých evropských systémů a koncepcí sociálních služeb se dokáže zorientovat v aktuální situaci sociálních služeb v ČR, - zná různá pojetí a modely sociálních služeb, - rozumí vývoji a zná charakteristické znaky ústavní péče, je si vědom důsledků pro jejich uživatele, - rozumí procesu transformace ústavní péče ČR v kontextu aktuálních programových prohlášení a znalostí moderních teorií sociálních služeb, - teoretické znalosti dokáže využít k posouzení sociálních služeb regionu i konkrétního zařízení z hlediska deinstitucionalizace a transformace, - dokáže vypracovat návrh rámcového projektu transformované organizace, - dokáže pozitivně ovlivňovat laickou i odbornou veřejnost. - zná základní postupy práce s aktéry procesu transformace a deinstitucionalizace
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zkouška má dvě části. První je odevzdání písemné práce, druhou částí je písemný test. Termíny odevzdání písemné práce, stejně jako konání zkouškových testů jsou pro všechny studenty závazné, jejich nedodržení znamená, že student bude hodnocen "neuspěl", resp. 0 bodů za písemnou práci. Omluva z písemných zkouškových testů je možná pouze ze závažných důvodů, které musí student doložit. Klasifikace bude udělena dle následujícího klíče: Písemná práce I max. 10 bodů Test max. 30 bodů Minimální hranice pro úspěšnou klasifikaci je v součtu 24 bodů. Písemnou práci nelze opravovat. Případný druhý opravný, tedy komisionální termín bude klasifikován pouze na základě písemného testu, ve kterém bude muset student získat alespoň 60% možných bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti.
-
(2010). Posuzování míry nezbytné podpory uživatelů. Praha: MPSV.
-
Johnová, M. (2003). Sociální služby poskytované v ústavních zařízeních. Praha: MPSV.
-
Johnová, M. (2008). Zkušenosti s transformací ústavní péče. Praha: QUIP.
-
Kořínková, D. (2008). Překážky transformace ústavní péče. Praha: QUIP.
-
Kotter, J.P., Cohen, D.S. (2003). Srdce změny. Praha: Management Press.
-
KREBS, V. a kol. Sociální politika. 4. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Aspi, 2007..
-
MATOUŠEK, O. a kol. (2007). Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení.. Praha : Portál.
-
MATOUŠEK, O. (1999). Ústavní péče. Praha : SLON.
-
Russell-Jones, N. (2006). Management změny. Praha: Portál.
-
Simmen, R. (1991). Heimerziehung im Aufbruch. Bern und Stuttgart: Verlag Paul Haupt.
-
Tomeš, I. (2010). Úvod do teorei a metodologie sociální politiky. Praha: Portál.
-
Vávrová, S. Kontext transformace pobytových sociálních služeb.
|