Vyučující
|
-
Bednář Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby. Uvedení do tématu Kvalita, řízení a měření kvality, kultura kvality, ukazatelé kvality Teoretická východiska a historický vývoj obecných modelů řízení a hodnocení kvality Modely hodnocení a řízení kvality - ISO, BSC, 2Q Modely hodnocení a řízení kvality - TQM, EFQM Národní politika jakosti a evropského sociálního modelu, politika kvality sociálních služeb v různých evropských zemích Kvalita v české legislativě ? vývoj a současný stav Standardy kvality sociálních služeb ČR Ověřování kvality, metodika inspekcí kvality sociálních služeb Sebehodnocení v sociálních službách Analýza úrovně kvality konkrétní sociální služby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
- vybavit studenty znalostmi o vzniku, vývoji a různých pojetích modelů řízení a měření kvality využitelných v sociálních službách, např. ISO, TQM, EFQM, BSC, 2Q - kvalitu v sociálních službách chápat v kontextu národní politiky jakosti a Evropského sociálního modelu - rozumět kvalitě v kontextu současné legislativy sociálních služeb - mít podrobné znalosti standardů kvality sociálních služeb v České republice, umět je aplikovat v praxi
Student: - zná teoretická východiska a historický vývoj obecných modelů řízení a hodnocení kvality - rozumí základním pojmům jako je kvalita, řízení a měření kvality, kultura kvality, ukazatelé kvality, standardy kvality - zná strukturu, charakteristiky a principy nejrozšířenějších systémů řízení a měření kvality (ISO, TGM, EFQM, BSC, 2Q, CAF) - má přehled o politice kvality sociálních služeb v různých evropských zemích - má podrobnou znalost legislativy vztahující se ke kvalitě sociálních služeb v ČR - dokáže v organizaci prakticky podporovat žádoucí kulturu kvality - rozumí standardům kvality sociálních služeb ČR - dokáže standardy kvality sociálních služeb zavádět do praxe - ovládá nástroje sledování a hodnocení kvality a odstraňování nedostatků - zná pravidla a metodiku isnpekce kvality sociálních služeb
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Prezenční studium: Pochopení obsahu učiva a reflexe praxe bude procvičena prostřednictvím průběžných cvičení. Schopnost aplikace bude ověřena na modelových příkladech, řešení praktických situací. Účast na cvičeních je povinná. Zkouška má dvě části. První je odevzdání 2 písemných prací na požadované úrovni, a to v průběhu celého semestru. Druhou je písemný test. Písemné práce: Vybraný model hodnocení kvality a standardy kvality sociálních služeb ČR, srovnávací studie, rozsah 8000 - 11000 znaků (včetně mezer) Naplňování vybraných standardů kvality konkrétní sociální služby, analýza, rozsah 13000 - 16000 znaků (včetně mezer, bez příloh). Kombinované studium: Zkouška má dvě části. První je odevzdání 2 písemných prací na požadované úrovni, a to v průběhu celého semestru. Druhou je písemný test. Písemné práce: Vybraný model hodnocení kvality a standardy kvality sociálních služeb ČR, srovnávací studie, rozsah 8000 ? 11000 znaků (včetně mezer) Naplňování vybraných standardů kvality konkrétní sociální služby, analýza, rozsah 13000 ? 16000 znaků (včetně mezer, bez příloh).
|
Doporučená literatura
|
-
Bednář, M. (2011). Manuál zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Olomouc.
-
Kol. autorů. (2008). Standardy kvality sociálních služeb. Výkladový sborník pro poskytovatele.. Praha.
-
Nenadál, J. a kol. (2002). Moderní systémy řízení jakosti. Quality management. . Praha.
|