Vyučující
|
-
Cincialová Marta, Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Vztah teologie a sociální práce ? charakteristiky obou oborů, podpora sociálního fungování ze strany teologie, sociální hřích. Význam pastorační práce pro sociální práci. Sociální práce jako diakonie církve ? konstitutivní prvky církve, místo diakonie v životě církve. Pastorační péče o vybranou cílovou skupinu (např. o nemocné). Hlavní body encykliky Deus caritas est, její přínos a význam pro charitativní sociální práci. Sociální rozměr v jednotlivých náboženstvích (přestavení hl. náboženských východisek a pochopení mezilidské solidarity, pomoci, sociální a charitativní činnosti). Sociální rozměr v křesťanství (v učení Ježíše Krista). Křesťanský pohled na smysl utrpení (hlavní body encykliky Salvifici doloris). Sociální rozměr v jednotlivých velkých náboženských systémech (védská náboženství (bráhmanismus), hinduismus, buddhismus, v náboženstvích antického Řecka a Říma. Sociální rozměr v židovství (judaismu) a islámu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem je ozřejmit vzájemnou souvislost mezi teologickou reflexí a studiem sociální problematiky jakož i praktickou spolupráci sociální pastorace a odborné sociální práce.
Studenti budou schopni reflektovat svou odbornost a konkrétní otázky sociální práce ve světle teologických východisek.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Denní studium: aktivní účast (nejméně 50%), krátká písemná reflexe na zadané téma, kolokvium ve skupině; kombinovaná forma: aktivní účast (nejméně 50%), krátká písemná reflexe na zadané téma, krátký písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
H.Kung. Křesťanství a buddhismus. Vyšehrad 1997..
-
L. Kropáček. Duchovní cesty islámu. Vyšehrad. 2006..
-
M.Keene. Co by každý měl vědět o židovství. Kalich .
-
T. Halík. Prolínání světů. Lidové noviny 2006.
|