Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
-
Vohánka Vlastimil, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V přednáškách budou stručně vyloženy a kriticky reflektovány následující etické koncepce: eudaimonistická etika (Aristotelés) hédonismus (Aristippos) etický formalismus (Kant) utilitarismus (Mill, Bentham) konsekvencialismus etický relativismus etická dilemata Zohledněna bude především otázka aplikace těchto etických teorií na řešení aktuálních etických otázek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí do etiky prostřednictvím vybraných témat. Těžiště je kladeno na ta, která souvisejí se sociální pedagogikou a sociální prací.
Studenti se budou orientovat v základních typech etické argumentace a budou umět takovou argumentaci kriticky zhodnotit.
|
Předpoklady
|
Obecný kulturní přehled dějin západní civilizace a základní schopnost racionálního uvažování.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Absolvování kolokvia Písemná práce
|
Doporučená literatura
|
-
Etický kodex Společnosti sociálních pracovníků ČR.
-
Aristotelés. Níkomachova etika.
-
D. von Hildebrand. Ethik.
-
I. Kant. Základy metafyziky mravů.
-
Jan Garrett. "A Simple and Usable (Although Incomplete) Ethical Theory Based on the Ethics of W. D. Ross".
-
J.S. Mill. (1947). Utilitarianism. London.
-
Kateřina Dosoudilová a Martina Francuchová. "Typická dilemata v terénní sociální práci pro terénní pracovníky".
-
M. Scheler. (1980). Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Bern.
-
Mark D. Linville. Je vše dovoleno?.
-
Mel Thompson. Přehled etiky.
-
Paul Copan. Je všechno opravdu relativní?.
-
Platón. Gorgias, Obrana Sókrata.
|