Předmět: Vybrané kapitoly z dějin filosofie, filosofie výchovy

» Seznam fakult » CMF » KFK
Název předmětu Vybrané kapitoly z dějin filosofie, filosofie výchovy
Kód předmětu KFK/5VKFV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 9
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cajthaml Martin, prof. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vznik, povaha a vývoj antické filosofie 2. Iónští filosofové 3. Parmenidés a Hérakleitos 4. Sókratés 5. Platón 6. Aristotelés 7. Plótinos a novoplatonismus 8. Augustin 9. Scholastika: spor o univerzálie 10. T. Akvinský 11. R. Descartes 12. B. Spinoza 13. G. W. Leibniz 14. J. Locke, G. Berkeley, D. Hume 15. I. Kant 16. S. Kierkagaard 14. F. Nietzsche 15. F. Brentano 16. M. Heidegger 17. L. Wittgenstein Předmět uvádí studenty do problematiky filosofické reflexe výchovy z pohledu základních filosofických směrů zejména 20. století. Je zaměřen na systematickou práci s filosofickou literaturou mající relevantní vztah k otázkám výchovy, filosofických pojetí člověka, případně vybraných problémů etiky. Cílem je přivést studenty k samostatnému kritickému posouzení filosofických koncepcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými hlavními postavami a periodami dějin filosofie. Předmět uvádí studenty do problematiky filosofické reflexe výchovy z pohledu základních filosofických směrů zejména 20. století. Je zaměřen na systematickou práci s filosofickou literaturou mající relevantní vztah k otázkám výchovy, filosofických pojetí člověka, případně vybraných problémů etiky. Cílem je přivést studenty k samostatnému kritickému posouzení filosofických koncepcí.
Studenti získají základní orientaci ve filosofické problematice vybraných období dějin filosofie. Samostatné posouzení významu jednotlivých filosofických škol pro pedagogiku. Schopnost samostatně stanovovat a kriticky promýšlet výchovné a vzdělávací cíle.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Ústní nebo písemná zkouška z předem daných okruhů. Seminární práce v rozsahu 5 - 10 normostran na zadané téma. Aktivní práce v semináři.
Doporučená literatura
  • G. Reale. (1985). Il pensiero occidentale dalle origini ad oggi. Brescia.
  • H.J. Störig. (2000). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr