Vyučující
|
-
Cajthaml Martin, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vznik filosofické etiky u Sókrata (otázka po dobrém životě, péče o duši, etický intelektualismus) 2. Další rozvíjení filosofické etiky u Platóna 3. Aristotelova etika (štěstí, ctnost, záměrná volba) 4. Kantova etika (formalismus, mravní zákon, dobrá vůle, úmysl, povinnost) 5. Utilitarismus a konsekvencialismus 6. Materiální etika hodnot (D. von Hildebrand)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Přehled základních problémů a koncepcí filosofické etiky na historickém základě.
Studenti se budou orientovat v základních typech etické argumentace a budou umět takovou argumentaci kriticky zhodnotit.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
Absolvování kolokvia
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. (1996). Etika Nikomachova. Rezek, Praha.
-
D. von Hildebrand. Ethik.
-
J.S. Mill. Utilitarianism.
-
Kant, I. Základy metafyziky mravů..
-
Patočka Jan. (1991). Sokrates.. Praha.
-
Platón. Gorgias, Obrana Sókrata.
-
Tomáš Akvinský,, Soukup, E., & Švach, P. (1940). Theologické summy svatého Tomáše Akvinského. Olomouc: Krystal.
|