Vyučující
|
-
Parma Tomáš, doc. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem čarodějnictví na podzimu středověku. Průběh čarodějnických procesů v Evropě raného novověku. Konokrérní případy: severomoravské čarodějnické procesy sklonku 17. století. Epilog: vampýrismus na Moravě 18. století (od libavských případů k Drákulovi).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou magie a čarodějnických procesů ve vztahu k církevním dějinám i k širšímu kontextu dobových představ o světě.
Studenti se mají na příkladu čarodějnických procesů naučit chápat kontinuitu, složitost i relativitu historického vývoje církve v raném novověku a dospět tak ke schopnosti utvořit si samostatný úsudek k činnosti v současnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Osvojení si základní literatury, prezence a aktivní účast na přednáškách a seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Behringer Wolfgang. (2000). Hexen und Hexenprozesse in Deutschland. München.
-
Behringer Wolfgang. (2004). Withces and Witch-hunts: a global history. Cambridge - Malden (MA).
-
Burke Peter. (2005). Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha.
-
Cekota Vojtěch- Kuořil Miloš - Spurný František. (2000). Šumperský děkan Kryštof Alois Lautner, oběť čarodějnických inkvizičních procesů. Šumperk.
-
Ginzburg Carlo. (2003). Noční příběh: sabat čarodějnic. Praha.
-
Hansen Joseph. (1901). Quellen und Untersuchungen zur Geschichte des Hexenwahns und der Hexenverfolgung im Mittelalter. Bonn.
-
Levack Brian P. (1995). The Witch-Hunt in Early Modern Europe. London.
-
Šindelář Bedřich. (1987). Hon na čarodějnice. Západní a střední Evropa v 16. - 17. století. Praha.
|