Vyučující
|
-
Vlková Ivana, doc. RNDr. Th.D.
-
Chalupa Petr, doc. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Stručná rekapitulace dějin výkladu Písma svatého. Important milestones and personalities in the history of the interpretation of the Scripture (přednášeno anglicky). Hlavní exegetické přístupy, diachronní i synchronní, k interpretaci biblických textů uplatněné na konkrétních ukázkách . Biblická teologie a problematičnost jejího vymezení. Vlivné koncepce biblické teologie v dějinách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Komplexní pohled na vztah biblické literatury a tradice, která se váže k jejímu vzniku i následnému výkladu. Přehled o hlavních přístupech k výkladu Bible, jejich přednostech i limitech. Vnímání interpretace Písma jako procesu otevřeného různým metodologickým přístupům.
Schopnost detekovat základní typ uplatněného přístupu při setkání s konkrétní interpretací biblického textu (v literatuře, mediálním prostoru apod.) Schopnost zaujmout zdravě kritický postoj ke konkrétním, zejména manipulujícím biblickým interpretacím.
|
Předpoklady
|
Orientace v biblické literatuře (obsah, původ, historické pozadí).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1) Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných povinných online webinářů a plní průběžné krátké úkoly či testy (přibližně 6). Kolokvium v závěru semestru prověří, zda je schopen formou referátu (textová/audio/video prezentace) zpracovat zadané téma a diskutovat o něm. Téma ke zpracování zadává vyučující. Zpravidla půjde o analýzu publikovaného odborného biblického článku z hlediska použitých exegetických metod. 2) Technické požadavky pro účast při webinářích: Účastí při webináři se rozumí online účast po celou dobu trvání webináře, umožněná díky stabilnímu a kvalitnímu internetovému připojení. Je vyžadován funkční mikrofon a kamera zapnutá po celou dobu trvání webináře. Během webináře je nepřípustné souběžné vykonávání jiných aktivit, které vyžadují soustředění (řízení motorového vozidla apod.). V případě omluvené absence z vážných důvodů může vyučující stanovit přiměřený náhradní úkol. 3) Technické zajištění online zkoušky: Pro zajištění regulérního průběhu je vyžadováno kromě stabilního online připojení i náležité zobrazení zkoušené(ho). Při variantě jedné kamery se má zobrazovat tak, aby byly vidět jeho/její obličej i ruce, při variantě dvou kamer musí být zobrazena obrazovka, před kterou sedí i pracovní stůl. Není přípustné používat sluchátka.
|
Doporučená literatura
|
-
Barton, T. Historie bible. Praha. 2022.
-
GRAF REVENTLOW, H. History of Biblical Interpretation, Vol. 4. From the Enlighten?ment to the Twentieth Century. Atlanta Ga. 2010.
-
OEMING, M. Úvod do biblické hermeneutiky. Praha. 2001.
-
PAPEŽSKÁ BIBLICKÁ KOMISE. Inspirace a pravda Písma svatého. 2014.
-
PAPEŽSKÁ BIBLICKÁ KOMISE. Výklad bible v církvi. 1993.
-
PAPEŽSKÁ BIBLICKÁ KOMISE. Židovský národ a jeho svatá písma v křesťanské Bibli. 2001.
-
POKORNÝ, P. Hermeneutika jako teorie porozumění. Praha. 2006.
-
RÖMER, T. (ed.). Úvod do Starého zákona. Jihlava. 2020.
-
SLÁMA, P. Nové teologie Starého zákona a dějiny. Praha. 2013.
-
VARŠO, M. Zjedz, čo máš po ruke: Úvod do biblickej exegézy. Dolný Kubín. 1998.
-
VLKOVÁ, G. I. Slovo Boží a slovo lidské. Všeobecný úvod do Písma svatého (kap. VI). Olomouc. 2007.
|