Předmět se bude zabývat souvislostí emocí, sociálních determinant a zdraví. Skutečnost, že emoce a zdraví spolu úzce souvisejí, je známá a obecně dobře přijímaná, ačkoliv mechanismy vzájemného vlivu nejsou doposud přesně popsány. Afektivní procesy jsou v psychologii zdraví považovány za zdravé reakce jedince na situace a děje, které mají potenciál být hrozbou nebo benefitem pro jeho zdraví. To, co lze na druhou stranu hodnotit a posuzovat na kontinuu zdravé - nezdravé, jsou především způsoby nakládání a práce s těmito jevy, zvláště pak s emocemi. Práce s emocemi, regulace emocí, je velmi komplexním procesem ovlivňování intenzity (např. ve smyslu snižování, zvyšování, udržování, změny) a valence (pozitivity, negativity) emočního prožitku, včetně iniciace / selekce / eliminace emočního prožitku a expresivně-behaviorální reakce / aktivity (Gross, 1998). Předmět bude věnovat pozornost emocím, prožívání emocí a jejich regulaci, fenomenologii emocí a mýtům v oblasti emocí. Regulace emocí celkově velmi úzce souvisí s tím, jak jsou emoce v našem sociokulturním prostředí konstruovány. Obecně nízká schopnost regulovat emoce, ať už ve smyslu inadekvátní suprese (potlačení) či exprese (projev) emocí, bývá pokládána za indikátor psychopatologického chování a obtíže v práci s emocemi jsou spojovány s méně optimálním duševním i tělesným zdravím. Emoční "dysregulace" ukazuje na maladaptivní způsob nakládání s emocemi např. v souvislosti s agresivitou, poruchami chování) či zneužívání drog či farmak. Budou zprostředkovány vybrané souvislosti práce s emocemi a zdravím a rovněž aplikační potenciál vědeckých poznatků v sociálních vědách.
|
nespecifikováno
Povinná literatura: Vingerhoets, A., Nyklicek, I. & Denollet, J. (2008). Emotion Regulation - Conceptual and Clinical Issues. NewYork: Springer. Doporučená literatura: Consedine, N. S. (2008). The health-promoting and health-damaging effects of emotions: the view from developmental functionalism. In. M. Lewis, J. Haviland-Jones & L. Feldman-Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd Ed.), s. 676-690. Guilford, New York. Diamond, L., M. & Aspinwall, L. G. (2003): Emotion Regulation Across the Life Span: An Integrative Perspective Emphasizing Self-Regulation, Positive Affect, and Dyadic Processes, Motivation and Emotion, 27(2), 125-156 Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychology, 55(1), 34-43. Fredrickson, B. L., Losada, M. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60(7), 678-686. Šolcová, I. & Kebza, V. (2006). Typy chování, typy osobnosti a jejich vztah ke zdraví. Československá psychologie, 50, 419-430. Vedhara, K., Miles, J. N. V. & Wetherell, M. A. (2010). Coping style and depression influence the healing of diabetic foot ulcers: observational and mechanistic evidence. Diabetologia, 53(8), 1590-1598.
|