Předmět: Seberozvojové a terapeutické aspekty ztělesněné narativity

» Seznam fakult » CMF » ISZ
Název předmětu Seberozvojové a terapeutické aspekty ztělesněné narativity
Kód předmětu ISZ/PSROZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Sýkorová Marta, Mgr.
Obsah předmětu
Předmět má podobu pěti tříhodinových bloků Předmět uvádí studenty do ztělesněné práce s příběhem jako nástroje sebepoznání a psychosociální podpory. Vychází z konceptu ztělesněné narativity, která propojuje slovo, obraz a tělo. Základem kurzu jsou příběhy se dvěma konci - každá lekce je věnována jednomu příběhu, který studenti prožijí různými způsoby: skrze hlas, pohyb, výtvarné vyjádření i reflexi. Cílem je rozvíjet citlivost k vlastnímu prožívání a vztahu k příběhu, ke světu i k sobě. V závěru kurzu si každý student vytvoří vlastní autorskou pohádku jako výraz osobního tématu a východisko pro další práci. Kurz je vhodný i jako inspirace pro budoucí profesní využití příběhu v pedagogické, poradenské nebo sociální praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student si osvojí řadu somatických technik, bude rozvíjet schopnost sebepoznání a psychosociální podpory skrze práci s příběhem a jeho ztělesněním, propojujícím práci s hlasem, pohyb a reflexi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast (maximálně jedna absence z pěti bloků) Vyplnění dotazníku pro změření míry optimistického sebepojetí, účinnosti vlastního působení, vnímané schopnosti, zvládat problémy, resilience, míry vnímaného stresu. Dotazník studenti vyplní na začátku kurzu, na konci kurzu a po uplynutí jednoho měsíce od dokončení kurzu.
Doporučená literatura
  • Hill Jneé: The Narrative Therapy Workbook: Deconstruct Your Story, Challenge Unhealthy Beliefs, and Reclaim Your Life. ROCKRIDGE PR. 2022. ISBN 1685392954. .
  • Chrz Vladimír: Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Psychologický ústav AV ČR Praha 2007. ISBN 978-80-86174-11-2. .
  • Slavík J., Chrz V., Štech V. a kol.: Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1 Freedman Jill, Combs Gene: Narativní psychoterapie. Portál 2009. ISBN 978-80-262-2197-5. .
  • Sýkorová Marta: Velmi Špatné pohádky. Malvern 2024. ISBN 978-80-7530-518-3. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr