Vyučující
|
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Maliňáková Klára, Mgr. Ph.D.
-
Meier Zdeněk, Mgr. Ing. Ph.D.
-
Mikoška Petr, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Krtek Arnošt, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Sandora Jan, Mgr. et Mgr. MBA
|
Obsah předmětu
|
V přednáškových blocích v rámci předmětu se budete věnovat: 1. hlubinné psychoterapii jungovské a adlerovské 2. dynamické a interpersonální psychoterapii 3. humanistickým přístupům v psychoterapii 4. behaviorální psychoterapii 5. racionálním, kognitivním a kognitivně-behaviorálním přístupům v psychoterapii 6. tělesně zaměřené psychoterapii 7. komunikačním přístupům v psychoterapii 8. existenciálním přístupům 9. eklektickým a integrativním přístupům 10. praktickým nácvikům vedení rozhovorů v konkrétním směru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Student bude konkrétněji seznámen s různými metodami psychoterapie a jejími využitelnostmi v praxi na základě konkrétních příkladů. Zároveň bude mít přehled o o jiných metodách psychoterapie, které jsou již svým pojetím specifické. Představení základních psychoterapeutických směrů.
znát základy Freudovské analýzy - schopnost popsat další vývoj psychoanalýzy v egopsychologii Hartmanové a Mahlerové - rozumět principu Kohutovy selfpsychologie - umět vysvětlit Bowlbyho teorii vztahové vazby - umět popsat terapeutické cíle jungovské a adlerovské hlubinné psychoterapie - schopnost vysvětlit specifika jungovské a adlerovské hlubinné psychoterapie - znát principy dynamické psychoterapie v pojetích Horneyové, Sullivana, Alexandera, Mjasiščeva a Klermana s Weissmanovou - znát základní principy Maslowovy a Bugentalova humanistické psychologie - umět popsat přístup rogersovské psychoterapie - schopnost vysvětlit teoretická východiska tvarové (gestalt) terapie - umět popsat tělesně zakotvené prožívání - znát základní principy psychoterapie zaměřené na emoce - umět vysvětlit principy behaviorální terapie - popsat metody wolpeovského a skinnerovského podmiňování - znát teoretická východiska výkladu poruch - umět vysvětlit Bandurovu teorii sociální učení - umět definovat racionální, kognitivní a kognitivně-behaviorální terapii - umět vysvětlit Reichovu "analýzu charakteru" - znát hlavní principy Grofovy transpersonální psychoterapie - umět popsat Mindellovu na proces orientovanou psychoterapii - vysvětlit základy Frýbovy satiterapie - znát hlavní principy Lowenova bioenergetiky - umět vysvětlit principy transakční analýzy - znát základy strukturní psychoterapie - umět popsat strategickou a systemickou psychoterapii - umět definovat Binswangerovu a Bossovu daseinsanatýzu - znát východiska Franklovy logoterapie - schopnost popsat principy Glasserovy realitní terapie - blíže popsat přístupy Lazaruse, KBT, Norcrosse a Prochasky, Längleho a Knoblochových
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
ISZ/PSCP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
KRATOCHVÍL S. Základy psychoterapie. 5.vyd. Praha: Portál, část II, 2006..
-
LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2000..
-
PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999..
-
ŘÍČAN, P., KREJČIŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada, 2006..
-
VYMĚTAL, J. a kol. Obecná psychoterapie. 2. vyd. Praha: Grada, 2004..
|