Předmět: Seberozvojové a terapeutické aspekty aplikované improvizace

» Seznam fakult » CMF » ISZ
Název předmětu Seberozvojové a terapeutické aspekty aplikované improvizace
Kód předmětu ISZ/KSSRZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Sýkorová Marta, Mgr.
Obsah předmětu
Předmět má podobu pěti tříhodinových bloků Předmět je založen na praktickém zapojení studentů do aplikované improvizace, která zde slouží jako nástroj k posílení sebevědomí, zvýšení psychické odolnosti i tělesného uvědomění, a rozvoji autentického sebevyjádření. Improvizace se opírá o spontánní reakce, flexibilitu a schopnost pracovat s nejistotou, čímž podporuje adaptabilitu a uvědomění si vlastních tělesných i mentálních procesů. Předmět má být prostorem bezpečné experimentace, všímavé přítomnosti a skupinové interakce, ve které studenti skrze tělo, hlas a pohyb zkoumají vlastní hranice i možnosti změny. Kurz propojuje techniky improvizačního divadla s principy somatické práce a práce s hlasem. Předmět je určen pro studenty se zájmem o expresivní terapie a seberozvojové přístupy v pedagogické, sociální či terapeutické práci.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student si prostřednictvím praktických cvičení rozvíjí vnímavost k tělu, posiluje sebevědomí, psychickou odolnost a flexibilitu myšlení a kultivuje kreativní přístup k řešení problémů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na výukových blocích (povolena max. 1 absence). Povinná účast na kvalitativním výzkumu realizovaném v rámci předmětu, výzkum zahrnuje: průběžné vedení stručného deníku zaměřeného na osobní zkušenosti z lekcí a vnímání vlastního prožívání, účast na závěrečném individuálním rozhovoru, vyplnění otevřeného dotazníku po určitém časovém odstupu od ukončení kurzu Všichni studenti před zahájením kurzu podepíší informovaný souhlas s účastí na výzkumu v souladu s etickými zásadami výzkumné práce.
Doporučená literatura
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie. Vyd. 2., V Portálu 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. .
  • EDWARDS, Gary A.; GELENCSÉR, Tünde; GUNDOLF, Maria; HOUDEK, Lukáš a WOJTKOWIAK-WILLIAMS, Anna. Humor ve zdravotnictví, aneb, Pravidla rošťárny. Praha: Zdravotní klaun, o.p.s., v nakladatelství Malvern, 2023. ISBN 978-80-7530-484-1. .
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvisation and the Theatre. New York: Routledge, 1987. ISBN 0-87830-117-8. .
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvizace a divadlo. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-266-4. .
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 5., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. .
  • PRAŠKO, Ján. Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 8024701855. .
  • SCHMID, Jan. Improvizace, náhoda a jiné vyhlídky: improvizace jako způsob orientace a myšlení. V Praze: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2018. ISBN 978-80-905816-2-3. .
  • VALENTA, Milan. DRAMATERAPIE. 4. vyd. Aktualizované a rozšířené. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3851-2. .
  • Yalom, Irvin D.: Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Portál 2021. ISBN 978-80-262-1848-7. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr