Vyučující
|
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Východiska a vývoj KBT, rysy KBT. 2. Sezení KBT, kontraindikace ke KBT, dovednosti KBT terapeuta, terapeutický vztah, přenos, protipřenos 3. KBT vyšetření - assessment: anamnéza, cesta k formulaci problemů: behaviorální analýza, kognitivní analýza, funkční analýza, predisponujicící faktory - bludný kruh - cesta k formulaci problému 4. Formulace problému, definice problému, formulace cílů vs. zakázka klienta 5. Terapeutický plán,plán a postup technik. Měření v KBT. 6. Behaviorální techniky a) práce s dechem, svalová relaxace, b) chování 7. Expozice v imaginaci, interoceptivní, expozice in vivo. Učení podle vzoru. 8. Kognitivní metody - edukace, metody zaměřené na pozornost, sebeinstruktáž, kognitivní restrukturace 9. Automatické negativní myšlenky - edukace, znaky, potíže při identifikaci, techniky k identifikaci 10. Platnost ANM - tvorba schémat 11. Práce se schématy a jádrovými přesvědčeními, hledání zdroje, odstraňování schemat - dopisy, hraní rolí, dialog s terapeutem 12. KBT u dětí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Student se seznámí s principy a východisky kognitivně behaviorální psychoterapie (východiska, obecné základní pojmy v rámci terapeutického rozhovoru: definice problému, zakázka, cíl, bludný kruh...) a její aplikací do praxe.
Studenti budou schopni - znát základní východiska a principy KBT - znát základní techniky používané v KBT - aplikovat základní vybrané techniky KBT - znát požadavky na terapeuta KBT
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Způsob ukončení předmětu je test (A,B,C,D) a sepsání eseje (maximální délka 6 normostran) na téma novinky v KBT. Musí obsahovat: 1. Stručný popis situace a kontextu, kde se KBT užívá. 2. Nástin KBT technik a jejich funkce v daném kontextu. 3. Rozvahu o možných komplikacích a zhodnocení novinky z vašeho pohledu.
|
Doporučená literatura
|
-
Becková, J. S. (2018). Kognitivně behaviorální terapie - Základy a něco navíc. Triton.
-
Praško J., Grambal A., Šlepecký M., Možný P., Vyskočilová J. (2019). Skupinová kognitivně ? behaviorální terapie. Grada.
-
Praško J., Grambal A.,Šlepecký M., Vyskočilová J. (2019). Obsedantně kompulzivní porucha. Grada.
-
Praško J., Možný P., Šlepecký M. a kol. (2007). Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Triton.
-
Praško J., Vyskočilová J., Adamcová K., Prašková H. (2014). Agorafobie a panická porucha. Portál.
-
Praško J., Vyskočilová J., Prašková J. (2012). Úzkost a obavy. Portál.
-
Roedinger E., Stevens B.A., Brockman R. (2018). Contextual Schema Therapy: An Integrative Approach to Personality Disorders, Emotional Dysregulation, and Interpersonal Functioning. New Harbinger Publications.
-
Šlepecký M., Praško J., Kotianová A., Vyskočilová J. (2018). Třetí vlna v kognitivně behaviorální terapii: nové směry. Portál.
-
Weaver, A., Himle, J. (2017). Cognitive?Behavioral Therapy for Depression and Anxiety Disorders in Rural Settings: A Review of the Literature.. Journal of Rural Mental Health. 41(3):189-221.
|