Vyučující
|
-
Kaščáková Natália, MUDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na tyto témata: - Biopsychosociální koncept v medicíně a problematika zúžení na biomedicínu - Komplexní posuzování stupně postižení u psychosomatických a psychiatrických poruch podle WHO - Vztahová vazba a psychická traumatizace v životě člověka (souvislosti s rizikovými a etiopatogenetickými faktory, faktory resiliencie, zpracovávání onemocnění, chovaní v onemocnění, spoluprací při léčbě; možnosti prevence) - Obranní mechanizmy v souvislostech s bio-psycho-sociálním modelem - Životní události a psychosociální stresory, uplatňující se v patogenezi nebo ovlivňující průběh psychiatrických a psychosomatických poruch - Resiliencie a možnosti její zvyšování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
- seznámení se s biopsychosociálním modelem a konceptualizací případu jako s uceleným přístupem k stanovení diagnózy - navrhnutí terapie pro pacienta/klienta s psychosomatickými potížemi - seznámit sociální pracovníky s možnostmi posuzování stupně postižení v specifických oblastí fungování u psychiatrických a psychosomatických pacientů podle WHO DS škály postižení - seznámení s teorii vztahové vazby a možných dosahů psychické traumatizace na vytváření vazby na blízké osoby - obeznámit účastníky s teorie obranných mechanizmů a s možnostmi jak integrovat tyto znalosti do práce s psychiatrickými / psychosomatickými pacienty - obeznámení s životními událostmi, které se můžou uplatňovat v patogenezi nebo můžou ovlivňovat průběh psychiatrických a psychosomatických poruch - seznámit se s konceptem resiliencie jako důležitým obranným faktorem chránícím před vznikem a zhoršováním duševních a psychosomatických nemocí a s možnostmi její zvyšování.
Pokud jste téma studovali správně, měli byste umět odpovědět na tyto otázky: 1. Vysvětlete jednotlivé komponenty biopsychosociálního modelu 2. Účastník semináře sestaví konceptualizaci cvičného případu podle biopsychosociálního modelu, včetně terapeutického plánu 3. V jakých oblastech se posuzuje stupeň postižení v rámci více osového diagnostického systému MKN-10? 4. Účastník posoudí na základě cvičného případu posoudit stupeň postižení. 5. Vyjmenujte základní typy vztahové vazby 6. Diskuse o videoprezentacích v rámci tématu vztahové vazby. 7. Jaká je základní funkce obranných mechanizmů? 8. Jak můžeme hierarchizovat obranní mechanizmy podle zralosti? 9. Účastníci se pokusí z mikrokazuistik identifkovat jednotlivé obranní mechanizmy. 10. Jaké jsou rizikové faktory uplatňující se v patogenezi psychosomatických nemocí? 11. Účastník se umí orientovat v konkrétním (cvičném) případu a určit, které faktory jsou u klienta rizikové a které ochranní. 12. Účastník dokáže navrhnout, jak posílit ochranní faktory a jak řešit rizikové faktory u daného klienta. 13. Co to je resiliencie a čím je určována? 14. Na čem je založené ochranní působení resilience? 15. Jaké jsou konkrétní možnosti zvyšování resilience?
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
ICD 11.
-
APA, DSM-5. (2015). Diagnostický a statistický manuál duševních poruch.. Praha: Testcentrum Hogrefe.
-
APA. (2018). Príručka k diagnostickým kritériám DSM-5. Bratislava:Vydavateľstvo F.
-
CAMPBELL, W. & ROHRBAUGH, R.M. (2006). Biopsychosociálny prístup ? manuál. Vydavateľtsvo F.
-
FREUD, A. (2010). Já a obranné mechanizmy. Portál.
-
HAŠTO, J. (2005). Vzťahová väzba. Ku koreňom lásky a úzkosti.. Trenčín: Vydavateľstvo F.
-
KAŠČÁKOVÁ, N. (2016). Obranné mechanizmy z psychoanalytického, etologického a avolučno-biologického pohľadu. Trenčín: Vydavateľstvo F.
-
RUDOLF, G. & HENINGSEN, P. (2018). Psychoterapeutická medicína a psychosomatika. Úvodná učebnica na psychodynamickom základe.. Bratislava: Vydavateľstvo F.
-
SMOLÍK, P. (2001). Duševní a behaviorální poruchy.. Praha: Maxdorf.
-
ŠOLCOVÁ, I. (2009). Vývoj resilience v dětstve a dospělosti. Grada.
-
TRAPKOVÁ, L., & CHVÁLA, V. (2007). Rodinná psychoterapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál.
-
UVNÄS-MOBERG, K. Hormón blízkosti. Rola oxytocínu vo vzťahoch.. Bratislava: Vydavateľstvo F.
-
WERNER, E. E., & SMITH, R. S. (2001). Jorneys from childhood to midlife. Risk, Resilience and Recovery. U.S.A.: Cornell University Press.
|