Course: Special Education of Blind and Visually Impaired Persons 3

« Back
Course title Special Education of Blind and Visually Impaired Persons 3
Course code USS/KTTY3
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Karunová Hana, Mgr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Course content
The course is focused on acquiring basal knowledge in the field of special education of people with visual impairment, with an emphasis on the educational process. Content course builds on the USS/KTTY2.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
The course is focused on acquiring basal knowledge in the field of special education of people with visual impairment, with an emphasis on the educational process. Content course builds on the USS/KTTY3.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
Passing the USS / KTTY2, KTTY1

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam, Student performance, Seminar Work, Written exam

Proving the knowledge in the area of special education in persons with visual impairment, with a focus on education at primary school and fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Finková, D., Ludíková, L., & Stoklasová, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Regec, V., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2011). Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, L. (1989). Tyflopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Schindlerová, O. (2007). Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik, komunitní centrum sociálních a kulturních služeb pro nevidomé.
  • Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených.. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester