Course: Health Education

« Back
Course title Health Education
Course code POA/PRP04
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Veronika, Mgr.
Course content
WHO program analysis Health and its determinants National programs of health promotion Stress and mental hygiene Adolescent health until the age of 18, healthy aging.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
  • Homework for Teaching - 10 hours per semester
  • Attendace - 18 hours per semester
Learning outcomes
The course provides students with theoretical knowledge in health education and their practical usage in health promotion and illness prevention of clients and their families.
Students will be able to use theoretical knowledge and practical skills in preparing programs focused on health education.
Prerequisites
After completing the course, the student will be able to prepare programs focused on the field of health education.

Assessment methods and criteria
Dialog, Seminar Work

Attendance in seminars, elaboration of seminar paper.
Recommended literature
  • Barvíková J. (2016). Děti, rodiče a domácí násilí. VUPSV, vvi, Praha.
  • Farkašová, D. (2018). The determinants of health. Praha: Galén.
  • Fořt, P. (2016). K čemu jsou diety: a mnoho dalšího o správném jídle a cvičení. Praha: Ikar.
  • Fried, M. (2018). Moderní trendy v léčbě obezity a diabetu. Mlečice.
  • Hlúbik, P. (2014). Obezita: doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro všeobecné praktické lékaře. Praha.
  • Hrubá, D. (2017). Mýty a fakta o kouření: obecné informace pro pacienty. Praha.
  • Králíková, E. (2015). Diagnóza F17: závislost na tabáku. Praha.
  • Kunešová, M. (2016). Základy obezitologie. Praha.
  • Limeback, H. (2017). Preventivní stomatologie. Praha.
  • Malátová, R. (2017). Didaktika zdravotní tělesné výchovy, oslabení pohybové soustavy. České Budějovice.
  • Marinov. (2014). Dětská nadváha a obezita je zdravotní problém. Praha: Pediatrická společnost ČLS JEP.
  • Mazánek, J. (2015). Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha.
  • Michal et al. Gambler: a co s ním?.
  • Mosley, M. (2017). Snižte hladinu cukru v krvi za 8 týdnů. Praha: Dobrovský s.r.o.
  • Slezáková L. a kol. (2016). Stomatologie I. Praha: Grada Publishing.
  • Šedý, J. (2018). Zubař: nejlepší přítel člověka. Petrovice.
  • Šulcová. (2018). Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
  • Švábová, K. (2015). Vybrané kapitoly z pracovního lékařství. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.
  • Těthalová. (2018). Sportujeme celý rok: výchova ke zdraví pro předškoláky. Praha.
  • Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.
  • Vavřinková, B., Binder, T. (2006). Návykové látky v těhotenství. Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Health Sciences Study plan (Version): Midwifery (2020) Category: Health service 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter