Course: Literature for Children and Youth

« Back
Course title Literature for Children and Youth
Course code KČJ/WLDML
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
Basic definitions of terms; specific characteristics of literature for children and youth from both an author's and a reader's perspective. Reading folk literature for children and youth. Tales, myths, and legends in children's literature. Folk and authorial fairy-tale, most significant Czech and world collectors and authors. Czech and world poetry for children and youth. Storytelling prose containing a child or adolescent hero, adventure literature, and historical and biographical prose. A partial goal concerns the explanation of the main characteristics of trivial literature and introduction of its representations in literature for children and youth.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
The aim of this subject is to introduce literature for children and youth as an original and valuable part of national literature, and thus equip students with the expertise to develop their own interpretations of classical and contemporary children's literature texts. Teaching will focus on definitions of basic terms. Furthermore, attention will be paid to folk literature as an aspect of reading for children and youth (tales, myths and legends in children's literature, folk fairy-tales, the most significant collectors), authorial fairytales, poetry for children and youth, storytelling prose with a child or adolescent hero, adventure literature, and historical and biographical prose. Students will learn the main characteristics of trivial literature, and they will be introduced to archetypal forms in literature for children and youth. The development and current state of theory and criticism of literature for children and youth will also be covered.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Systematic Observation of Student, Seminar Work

Fulfilment of other conditions set at the beginning of the course by a teacher.
Recommended literature
  • BETTELHEIM, Bruno. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. 1. vyd. (Edice 21; sv. 14).. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • BŘEZINOVÁ, H. (2018). Slavíci, mořské víly a bolavé zuby. Pohádky H. Ch. Andersena: Mezi romantismem a modernitou.. Brno: Host.
  • CARPENTER, H. and PRICHARD, M. (1991). The Oxford Companion to Children´s Literature.. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha: Portál.
  • DODERER, K. (1984). Herausgegeben von Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 sv.. Weinhein: Beltz.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • HUNT, P. (1996). International Companion Encyclopedia of Children´s Literature.. London, New York: Routledge.
  • HUTAŘOVÁ, I. a HANZOVÁ, M. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • HUTAŘOVÁ, I. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • CHALOUPKA, O. aj. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • JANOUŠEK, P. aj. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989.. Praha: Academia.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy.. Praha: Albatros.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha - Litomyšl: Paseka.
  • POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • PROPP, V. J. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie.. Jinočany: H&H.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ, J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • SIROVÁTKA, O. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku ČSAV.
  • Sladová, J. a kol. (2016). Umělecká literatura v procesu osobostní a sociální výchovy. Olomouc.
  • Sladová, J. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SLIACKÝ, O. aj. (2005). Slovník slovenských spisovatelov pre deti a mládež.. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • STUDENTOVSKÝ, T. a BLÁHA, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně).. Praha: Ostrov.
  • ŠMAHELOVÁ, H. (1999). Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.. Brno: Masarykova univerzita.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vydání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2018). S holokaustem za zády. Ostrava.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester