Course: Mother tongue with didactics 5

« Back
Course title Mother tongue with didactics 5
Course code KČJ/TM5Q
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject is to introduce literature for children and youth as an independent and integral part of the national literature, which is intended for a specific circle of readers, and to contribute to the creation of prerequisites for own qualified interpretation of classical and contemporary texts for children.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Dialog, Seminar Work

Recommended literature
  • BETTELHEIM, B. (2000). Za tajemstvím pohádek.. Praha: Lidové noviny.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • FRIEDLAENDEROVÁ, H. aj. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017.. Brno.
  • HUTAŘOVÁ, I. a HANZOVÁ, M. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • HUTAŘOVÁ, I. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • JANOUŠEK, P. aj. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989.. Praha: Academia.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. (2002). Průvodce literárním dílem.. Jinočany: HaH.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy.. Praha: Albatros.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. . Praha ? Litomyšl: Paseka.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ, J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • SIROVÁTKA, O. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku ČSAV.
  • SLADOVÁ, J. aj. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež.. Olomouc.
  • SLADOVÁ, J. aj. (2016). Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy.. Olomouc.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. . Brno.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. (2012). Dialogy Ivy Procházkové.. Ostrava.
  • URBANOVÁ, S. (2010). Figury a figurace.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter