Course: Literature for Children and Youth 2

« Back
Course title Literature for Children and Youth 2
Course code KČJ/LDM2B
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
Course content
Storytelling prose containing a child or adolescent hero, adventure literature, and historical and biographical prose. A partial goal concerns the explanation of the main characteristics of trivial literature and introduction of its representations in literature for children and youth.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
This subject is a continuation of Literature for children and youth 1, and focuses mainly on Czech and world storytelling prose containing a child or adolescent hero, adventure literature, and historical and biographical prose. Students will learn the main characteristics of trivial literature, be introduced to archetypal representations in literature for children and youth, learn to differentiate valuable literature from substandard literature, and explore the theory and criticism of literature for children and youth, both its development and its current state.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Student performance, Seminar Work

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Internet.
  • Ladění.
  • (1993). Literatura pro děti a mládež v samizdatu a exilu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • CARPENTER, H. and PRICHARD, M. (1991). The Oxford Companion to Children´s Literature.. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha.
  • DODERER, K. (1984). Herausgegeben von Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 sv.. Weinhein: Beltz.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha.
  • HUNT, P. (1996). International Companion Encyclopedia of Children´s Literature.. London, New York: Routledge.
  • CHALOUPKA, O. a VORÁĆEK, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • CHALOUPKA, O. aj. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc.
  • Sladová, J. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • STUDENOVSKÝ, T. a BLÁHA, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně).. Praha: Ostrov.
  • ŠMAHELOVÁ, H. (1999). Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. . Brno.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury.. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester