Course: Literature for Children and Youth

« Back
Course title Literature for Children and Youth
Course code KČJ/KUDLQ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
Literature for children and youth and its place in national literature; Folk fairy-tales and their integration into artistic literature. Folkloric theories of fairy-tales. Collectors and re-tellers; Authorial fairy-tales, typology. The development of the Czech authorial fairy-tale from the end of the nineteenth century until today; World authorial fairy-tales and fantasy, and their most significant representatives; Legend, collectors and re-tellers; Czech and world poetry for children from the end of the nineteenth century until today; Storytelling prose with child heroes, developmental tendencies, and the most significant representatives; Prose with a girl heroine. Triviality and dross in the context of literature for children; Adventure literature for children and youth; Historical and biographical topics in Czech literature for children and youth.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
The aim is to introduce literature to children and youth as full and distinct part of the national literature, which is designed to a specific audience, and to help create the preconditions for its own qualified interpretation of classic and contemporary texts for children.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Seminar Work, Written exam

Fulfilment of other conditions set at the beginning of the course by a teacher.
Recommended literature
  • BETTELHEIM, B. (2000). Za tajemstvím pohádek.. Praha: Lidové noviny.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • FRIEDLAENDEROVÁ, H. aj. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017.. Brno.
  • HUTAŘOVÁ, I. a HANZOVÁ, M. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • HUTAŘOVÁ, I. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • JANOUŠEK, P. aj. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989.. Praha: Academia.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. (2002). Průvodce literárním dílem.. Jinočany: HaH.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy.. Praha: Albatros.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha - Litomyšl: Paseka.
  • POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • PROPP, V. J. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie.. Jinočany: H&H.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ, J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • SIROVÁTKA, O. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku ČSAV.
  • SLADOVÁ, J. aj. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež.. Olomouc.
  • SLADOVÁ, J. aj. (2016). Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy.. Olomouc.
  • SLIACKÝ, O. aj. (2005). Slovník slovenských spisovatelov pre deti a mládež.. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • STUDENTOVSKÝ, T. a BLÁHA, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně).. Praha: Ostrov.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.. Brno: Masarykova univerzita.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury.. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vydání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2012). Dialogy Ivy Procházkové.. Ostrava.
  • URBANOVÁ, S. (2010). Figury a figurace.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer