Course: Selected Issues in European Educational Policy

« Back
Course title Selected Issues in European Educational Policy
Course code KVS/NPEVP
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hampl David, Mgr. Ph.D.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Course content
Definition of educational policy. Principles and aims of EU educational policy in the context of key topics covering Czech educational policy. The European dimension in education. European educational programmes.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
  • Homework for Teaching - 6 hours per semester
  • Attendace - 13 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 4 hours per semester
Learning outcomes
Selected issues concerning European educational policy aimed at introducing students to the principles, aims and institutions of EU educational policy and its key documents setting norms for the area. The subject further deals with the topical structure of supporting educational programmes financed from the budget of the EU.
Competences in the scope of the course objektive.
Prerequisites
No prior requirements.

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Student work on and defend a seminar work on a selected topic.
Recommended literature
  • (2004). Vzdělávání a odborná příprava 2010: naléhavé reformy jako podmínka úspěchu Lisabonské strategie.. Brusel: EU.
  • Adamová, K., Křížkovský, L. (1997). Politologie.. Praha: Kodex Bohemia.
  • Cabada, L., Kubát, M. a kol. (2002). Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia.
  • ČERMÁK, V. (1992). Otázka demokracie: demokracie a totalitarismus.. Praha: Academia.
  • Fiala, P., Mareš, M. (2001). Evropské politické strany.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Janda, K., Berry, J.M., Goldman, J., Huff, E. (1998). Výzva demokracie: systém vlády v USA. Praha: SLON.
  • Klokočka, V. (1991). Politická reprezentace a volby v demokratických systémech.. Praha: Aleko.
  • Kofroňová, O., Konopásková, A., Viceník, P. (1997). Vybrané problémy odborného vzdělávání v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • Mezihorák, F., Staněk, A. (2005). Antologie textů k evropské integraci.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Potůček, M. a kol. (2010). Veřejná politika. Praha: SLON.
  • Říchová, B. (2000). Přehled moderních politologických teorií: empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě.. Praha: Portál.
  • Říchová, B. (2002). Úvod do současné politologie: srovnávací analýza demokratických politických systémů.. Portál: Praha.
  • Scruton, R. (1989). Slovník politického myšlení. Brno: Atlantis.
  • Staněk, A. (2003). Vybrané kapitoly z politologie. Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Veselý, A. (2005). Vzdělávací politika. In POTŮČEK, M. a kol. Veřejná politka.. Praha: SLON.
  • Vychová, H., Brdek, M. (2004). Evropská vzdělávací politika - programy, principy a cíle.. pRAHA: aspi.
  • Žaloudek, K. (1996). Encyklopedie politiky.. Praha: Libri.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester