Course: Specialist Methodology 1

« Back
Course title Specialist Methodology 1
Course code KVS/NDI1Q
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Vaníčková Vanda, Mgr. Ph.D.
  • Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
Course content
The concept of citizenship education in the educational process at primary school. Since the training program, analysis of the theme for the lesson, preparing teachers for teaching. Analysis of educational objectives OV. The principles of selection and implementation of learning activities. Professional Didactic social sciences - an interdisciplinary discipline pedagogical nature. Professional teacher education in citizenship and civic education and social education. Methods and techniques of research in social sciences branch didactics. Meaning, objectives and tasks of social sciences in the educational process in primary and secondary schools. Technical Content psychology and sociology of education in the areas of "Education for Citizenship" and "Civil and Social Sciences." Man - personality and social groups (mosaic personality characteristics and interpersonal relationships. Professional content of political science, economics in the educational areas of "Education for Citizenship" and "Civil and Social Sciences." Professional content jurisprudence and philosophy in educational areas of "Education for Citizenship" and "Civil and Social Sciences." Expert contents of ethics and religious studies in educational areas of "Education for citizenship" and "Civil and Social Sciences." Ethical issues now - his life and his values; religion in human life. People on their way from the past into the future. culture past and present. a homeland component - know their region. the European dimension and the social sciences. the connectivity of educational content related educational fields (world of work, health Education, Geography respectively. Geography

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
  • Semestral Work - 20 hours per semester
Learning outcomes
After completing the course, students should be able to: "Analyze the educational process for teaching social sciences in terms of its objectives, contents, stages, principles and educational resources "To understand the new trends in teaching social sciences as a subject and sociocultural impact of curriculum reform on the status and tasks within the FEP and SEP "Analyze thematic units included in the teaching of social sciences at primary and secondary schools "To understand the specifics of teaching social sciences at elementary and secondary schools "Understand and explain the importance of professionalization of teachers of social sciences
Competences in the scope of the course objektive.
Prerequisites
No prior requirements.

Assessment methods and criteria
Seminar Work

100 per cent seminar attendance, successful completion of all assignments, active participation in the seminars
Recommended literature
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP.
  • (2013). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ.. Praha: VUP.
  • (1997). Učení je skryté v bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
  • CANGELOSI, J.S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha : Portál.
  • David, R. (1999). Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a další dokumenty: rodina a základy rodinného práva.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Dostálová, R. a kol. (1997). Výchova k občanství. Didaktický text pro učitele střední školy.. Praha: NS Svoboda.
  • Dvořáková, V. (2008). Občanská výchova, občanská společnost a vládnutí. In Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.) Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV, o.s.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Havlínová, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Jirásková, V. a kol. (2004). Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky.. Praha: Eurolex Bohemia.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • Křivohlavý, J., Mareš, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno: Masarykova univerzita.
  • KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
  • Mezihorák, F. (2003). Evropanství a integrace.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Piťha, P. a kol. (1992). Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost.. Praha: AVED.
  • Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester