Course: Methodology of History

« Back
Course title Methodology of History
Course code KVS/NDDD1
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
Course content
topics: History, didactics and methodology of history. Changes of history teaching in the Czech lands. The concept of history in the RVP, lesson plans and teaching of history in the SEP. History teaching objectives, tasks and content of history. Didactic analysis dějepisného curriculum. Forms and methods of history teaching. History textbooks and their evaluation. Regional history and history teaching. Specifics of teaching history in the 20th century.

Learning activities and teaching methods
Lecture
  • Preparation for the Exam - 50 hours per semester
Learning outcomes
After completing the course, students should be able to: - Use historical education for working teachers, - Understand and explain the specifics of history teaching, - Analyze the importance of the objectives, tasks and content of history, - Know and understand the functional representation of history in the curriculum of primary and secondary schools.
ability to analyze dějepisného curriculum
Prerequisites
Clear knowledge of Czech and world history.

Assessment methods and criteria
Dialog

Didactic analysis of a given topic from Czech or world history.
Recommended literature
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1.9.2007).. Praha.
  • Beneš, Z. (ed.). (2002). Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu.. Úvaly: Albra.
  • Beneš, Z. (1995). Historický text a historická kultura.. Praha: Karolinum.
  • Čapek, V. (1985). Didaktika dějepisu. I. díl.. Praha: SPN.
  • Čapek, V. (1988). Didkatika dějepisu. II. díl.. Praha: SPN.
  • Čapek, V., Gracová, B., Jílek, t. Východská, H. (2005). Úvod do studia didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
  • Čapek, V. (1992). Jak učit dějepis moderně.. Praha: Akademie J.A. Komenského.
  • Homerová, M., Parkan, F. (2002). Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky.. Praha: TAURIS.
  • Hroch, M. a kol. (1983). Úvod do studia dějepisu.. Praha: SPN.
  • Janovský, J. a kol. (1984). Základy didaktiky dějepisu.. Praha: SPN.
  • Jílek, T. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu II.. Plzeň: ZČU.
  • Jílek, T. (1994). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
  • Julínek, S. a kol. (2004). Základy oborové didaktiky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Julínek, S. (1995). Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Klíma, B. a kol. (2000). Mládež a dějiny.. Brno.
  • Labischová, D., Gracová, B. (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Mejstřík, V. a kol. (1974). Metodika dějepisu jako učebního předmětu.. Praha: SPN.
  • Opatřil, S. (1956). Metodika dějepisu.. Praha: SPN.
  • Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching History for Secondary Schools and Higher Primary Schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter