Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Stoklásková Monika, Mgr.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Vaníčková Vanda, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
The concept of the subject at the secondary school (meaning, purpose, objectives and content of subject). The concept of the subject in the secondary school system (meaning, purpose, objectives and content of subject). Basic pedagogical documents in the process of didactic and the front of the system. Didactic analysis as the principal method of subject didactics of social sciences. Planning curriculum, educational process. Teaching forms. Teaching methods. Teaching resources. Evaluation of teaching the subject.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training)
- Attendace
- 8 hours per semester
- Preparation for the Exam
- 80 hours per semester
- Homework for Teaching
- 20 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Use knowledge of the didactics of social sciences "Know and understand the factors, conditions and specifics of didactic interaction "Analyze thematic units included in the teaching of social sciences "Know and use basic teaching methods and forms of social sciences "Analyze the relevance of the objectives, tasks and content of social sciences
Competences in the scope of the course objektive.
|
Prerequisites
|
No prior requirements.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance, Seminar Work
Within the contact teaching will be discussed didactic chosen themes SES. It will include a focus on the use of multimedia in teaching - eg. Fiction or documentary film in teaching a particular subject. The corresponding task: Students send via e-mail drafted preparation for the preparations for the 6 hours of philosophy, law and economics. Homework for the test consists in studying the recommended literature and study support.
|
Recommended literature
|
-
(1997). Učení je skryté v bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
-
Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
-
Cingeová, G., Kopeček, P., Krákora, P. (2015). Didaktika a metodika výuky společenskovědních oborů a dějepisu.. Olomouc: UP.
-
Dopita, M., Grecmanová, H. Wright, D. H. (eds.). (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého vOlomouc, SVOD.
-
Homerová, M. (2013). Výchova k občanství ve výuce společenskovědních předmětů.. Praha: M. Homerová.
-
Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání.. Brno: Paido.
-
Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
-
KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
-
Matějka, O., Hotový, F. (2012). Politika do školy patří. Metodický portál pro učitele.. Brno: Masarykova univerzita.
-
MIČIENKA, M., JIRÁK, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
-
Piťha, P. a kol. (1992). Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost.. Praha: AVED.
-
Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
-
SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
-
Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|