Course: Multiculturalism - Intercultural Education

« Back
Course title Multiculturalism - Intercultural Education
Course code KVS/BPMUQ
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
Course content
Creating a curriculum in private ownership, ON, SES. Familiarization with projects dealing with intercultural education and multiculturalism. Project neighbors. National minorities in the Czech Lands from 1918 to the present. Communication with minorities, resolving ethnic conflict. Minorities in the Czech Republic. Foreigners in the Czech Republic. Manifestations of extremism. The themes and objectives of cross-curricular subject Multicultural Education.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training)
  • Semestral Work - 20 hours per semester
Learning outcomes
After completing the course, students should be able to: "To describe the theory of nationalism, multiculturalism, incl. Orientation in basic terms, "To describe the problems of minorities in the Czech lands after 1918 to the present, "Develop the ability to recognize and tolerate otherness and be able to lead the pupils and, "Create adequate learning tasks to individual topics of RVP RVP Z and G training "Thematic units to analyze cross-curricular subject Multicultural Education at primary and secondary schools.
Competence in the scape of the subject.
Prerequisites
No prior requierement.

Assessment methods and criteria
Seminar Work

100% active participation in the seminar, presentation of a seminar thesis on a selected topic.
Recommended literature
  • Cingelová, G. (2014). Vnímání a postavení národnostních menšin po roce 1993. In Politics in Central Europe. The Journal of the Central European Political Science Association.. Praha: Metropolitan University Prague Press.
  • Danics, Š., Kamín, T. (2008). Extremismus, rasismus a antisemitismus.. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze.
  • Davidová, E. (2001). Romové a česká společnost: Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití.. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
  • Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
  • Gabal, I. (2001). Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G.
  • Lucuk, V. (2011). Přežili svou dobu.. Štíty: Veduta.
  • Medveďová, G. (2010). Československé školství na křižovatce. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia VI. Mosty mezi kulturami. č. 1.
  • Medveďová, G. (2010). Češi a Němci vedle sebe - poslední rok. In Krákora, P., Novotný, Z. (eds.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia V. Mosty mezi kulturami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Medveďová, G. (2011). Činnost olomouckého městského školského výboru pro německé školy v letech 1921-1938. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd. Civilia. Vzdělání a jeho interkulturní kontext.. Roč. 2, č. 2, s. 102-117.
  • Medveďová, G. (2011). Multikulturní Olomouc vs. 28. říjen 1918 v deníku Mährisches Tagblatt. In Krákora, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občasntví ve středoevropském kontextu.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Průcha, J. (2004). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů.. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2003). Multikulturní výchova a škola.. Společenskovědni předměty 2.
  • Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha: ISV nakladatelství.
  • Sládek, M. (2002). Němci v Čechách.. Praha: Pragma.
  • Šišková, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health education with focus on education (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health education with focus on education (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health education with focus on education (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer