Course: Teaching Information Technologies

« Back
Course title Teaching Information Technologies
Course code KTE/UDIQ
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
  • Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
Course content
Contents: Information technology and its role at individual types of schools. Information classes and its objectives at a primary and secondary school. IT in "Framework education programme". Application of a computer in teaching. Models of computer-based teaching. Concept of the State Information Policy in Education. Project-oriented teaching with computers. Websites for teachers ("Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", "Česká škola", "INDOŠ"). Computer support to teaching (types of programmes and their application in the teaching process).

Learning activities and teaching methods
Lecture, Work with Text (with Book, Textbook)
  • Attendace - 26 hours per semester
  • Semestral Work - 8 hours per semester
  • Homework for Teaching - 10 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 40 hours per semester
Learning outcomes
The aim is to provide enough theoretical knowlegde and practical skills for effective teaching of IT subjects. Students are acquainted with the possibilities of methodological use of a computer in a teaching practice, with models of computer-supported education.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Elaboration of study and didactic materials.
Recommended literature
  • Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání.
  • BLAHO, A., KALAŠ, I. (2006). Imagine Logo učebnice programování pro děti.. Praha.
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 168 s.
  • Drlík, P., Hvorecký, J. (1992). Informatika - náčrt didaktiky. Nitra : PdF. 169 s.
  • CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc: UP, s. 127-177.
  • Jandová, L. (1996). Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. Plzeň : VZČU. 75 s.
  • Katuščák, D., Matthaeidesová, M., Nováková, M. akol. (1998). Informačná výchova. Bratislava : Media Trade. 375 s.
  • Kouba, L. a kol. (1992). Technické systémy ve výuce. Praha : UK. 168 s.
  • Kulič, V. (1989). Člověk - učení - automat.. Praha : SPN.
  • LOVÁSZOVÁ, Gabriela, PALMÁROVÁ, Viera a CÁPAY, Martin. (2011). Didaktika programovania pre ZŠ 1: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy.. Bratislava.
  • Petlák, E. (2007). Pedagogicko-didaktická práca učitela. Bratislava : IRIS.
  • Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele.. Praha : Portál. 119 s.
  • VANÍČEK, Jiří. (2012). Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno: Computer Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester