Course: Humanizing Technology

« Back
Course title Humanizing Technology
Course code KTE/HATQ
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
Course content
Humanizing aspects of technology. Technology as a civilizing phenomenon. Technology and its place in education. Creating the environment, housing, clothing. Folk traditions and crafts. Basic esthetic principles and their use in technology. Basic ecological principles and their use in technology Fundamentals of industrial and applied design and its use in education. Traditional folk materials and technologies and their use in education (stationery materials, textiles and yarn, plastics and modeling clay, wood, metal, natural and unconventional materials). Current problems of teaching practice in the context of technical education.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
  • Homework for Teaching - 14 hours per semester
Learning outcomes
Technology as a phenomenon of civilization. Humanizing aspects of technology. Culture, arts, traditional materials and technologies, environment, housing, clothing, industrial design. Creative activity, applications in teaching. Cíle předmětu jsou zaměřeny na oblast humanizačních aspektů techniky, jako důležité součásti každé lidské pracovní činnosti. Výuka je orientovaná zejména na vytváření klíčových sociálních, činnostních a občanských kompetencí v budoucí práci učitele. Aplikace problematiky do pedagogické praxe a do životní praxe osob se specifickými potřebami. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat výukové cíle praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní, - chápat a vysvětlit význam výukových cílů pro žáka i pro činnost učitele, - zvolit vhodné vyučovací i hodnotící metody, - posuzovat kvalitu, obtížnost a přiměřenost projektů pro žáky různých věkových kategorií, - analyzovat, hodnotit a vytvářet didaktické materiály k praktickým činnostem podle zadaných kritérií. - zpracovat projekt zaměřený na praktické činnosti žáků, osahující metodické postupy i vybrané didaktické kategorie, - reflektovat a hodnotit vlastní vzdělávací působení, kreativně zkvalitňovat vlastní výkon.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Seminar Work

90% attendance rate at seminars. Elaboration of a seminar thesis, including a practical product made of a selected material with a methodological production procedure and documentation.
Recommended literature
  • (2013). 1000 nápadů pro šikovné ruce.
  • Dorfles, G. (2001). Průmyslový design. In PIJOAN, J. Dějiny umění 10.. Praha.
  • DOSTÁL, Jiří. (2011). Teoretické základy technických předmětů. Olomouc.
  • Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
  • Honzíková, J. (2008). Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  • Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum, 32 s. + přílohové CD.
  • Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila a Ján BAJTOŠ. (2004). Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila, MACH, Petr a Jan NOVOTNÝ. (2007). Alternativní přístupy v technické výchově. Plzeň.
  • Chvatík, K. (1994). Strukturální estetika. Řád věcí a řád člověka. Praha : Victoria publ.
  • Kirst, W., Diekmeyer, U., Jeřábková, E., Bagnall, B., & Smékal, V. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál.
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení.
  • Lokšová, I., & Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • Maisel, E. (2002). Trénink kreativity. Praha : Portál. 261 s.
  • PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno.
  • Petráň, J. aj. (1996). Dějiny hmotné kultury I. a II.. Praha : Karolinum.
  • Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • Šubert Jan. (2010). Metodika výuky technické výchovy na II. st. ZŠ z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele. Ostrava.
  • Tondl, L. (1998). Technologické myšlení a usuzování. Praha : Filosofia, 264 s.
  • VÍTKOVÁ, Markéta. (2012). Tvoříme s dětmi originální dárky. Olomouc.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester