Course: Educational Diagnostics

« Back
Course title Educational Diagnostics
Course code KPV/UPDQ
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 10 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 20 hours per semester
  • Semestral Work - 10 hours per semester
  • Attendace - 10 hours per semester
Learning outcomes
The aim of the course is to prepare teachers of primary school, both theoretically and practically, to fulfill their diagnostic function. Students will get familiar with the tasks, specific features and areas of pedagogical diagnostics of primary school pupils and the primary class. They will acquire the skills of using individual diagnostic methods in the proces of education.
Students understand the problems of diagnosis at primary school.
Prerequisites
Basic orientation in general didactics and pedagogical diagnostics

Assessment methods and criteria
Student performance, Didactic Test, Seminar Work

Recommended literature
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
  • braun richard. (2014). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha.
  • dandová eva. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha.
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
  • HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
  • CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
  • MOJŽÍŠEK, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN.
  • Porubčanová Dáša. (2019). Pedagogická diagnostika v edukačnej teórii a praxi. Týn nad Vltavou.
  • SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole I.. Olomouc : UP.
  • Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester