Course: Methodology of Initial Reading and Writing

« Back
Course title Methodology of Initial Reading and Writing
Course code KPV/UCPQ
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Training in job and motor Skils, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 5 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 20 hours per semester
  • Attendace - 14 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 5 hours per semester
Learning outcomes

Students will be equipped with the competencies they receive in connection with the content of the course and also of its objectives.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Mark, Student performance, Didactic Test, Systematic Observation of Student, Analyssis of the Student's Portfolio

active attendance at seminars didactic test continuous fulfillment of tasks according to the teacher's instructions subject portfolio completed writing copybook for 1st class using the writing standard portfolio of pre-writing tasks (20 sheets)
Recommended literature
  • čtení a psaní.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • FASNEROVÁ, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
  • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • Jesenský, J. (1992). Metodika nácviku čtení a psaní. Praha: SNS.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester