Course: Primary pedagogy 6 (The alternative school systems)

« Back
Course title Primary pedagogy 6 (The alternative school systems)
Course code KPV/PRP6P
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. The term of alternative school. 2. Establishment of first alternative schools. 3. Classical reform school. 4. Church schools. 5. Modern alternative schools. 6. A teacher at an alternative school.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 10 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 20 hours per semester
  • Semestral Work - 10 hours per semester
Learning outcomes
The subject acquaints with the types of alternative school systems, their key ideas and trends - in Czech setting and also abroad.
Students are able to understand the problems of alternative education
Prerequisites
General orientation in education, its history and general diagnostics.

Assessment methods and criteria
Essay, Dialog, Seminar Work

Elaboration of a thesis "Principles of reform schooling in contemporary education", 3 to 5 standard pages.
Recommended literature
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
  • HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
  • Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
  • MUHLHAUSEROVÁ, H. (2000). Metodický průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a písankám pro 1. ročník ZŠ. Brno : Nová škola.
  • Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
  • SVOBODOVÁ, J. A KOL. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
  • ZELINKOVÁ, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester