Lecturer(s)
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Course content
|
Acquire the principles of getting children familiar with natural products and natural phenomena: - possibilities of observation, experiments and manipulation with natural products - use of activating methods, forms and strategies in constructivist conception of education - inquiry-based instruction, ITI, projects, RWCT methods, activity and experience learning, co-operative learning,... - didactic-factual analysis of individual parts of natural science Use the potential of professional learning and peer cooperation in the preparation, implementation, reflection and evaluation of natural science teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 6 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 6 hours per semester
- Preparation for the Exam
- 8 hours per semester
- Attendace
- 42 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Methodology applied to natural sciences teaching - botany, zoology and physics. The main focus is on developping skills in this field for further broading of knowledge on secondary schools. Goals, content and role of natural sciences teaching. Right methods, forms and teaching aids for the education of natural sciences.
Students acquire qualification according to the defined objectives.
|
Prerequisites
|
Students accquire qualification according to defined objectives.
|
Assessment methods and criteria
|
Mark, Oral exam, Student performance, Didactic Test, Systematic Observation of Student
- active participation in seminars - didactic test - submission of a set of botanical cards (15 pieces) emphasizing regional principle of Nature science education - submission of a set of zoological cards (15 pieces) emphasizing regional principle of Nature science education - practical knowledge mastery of selected species of nature (plants, animals, minerals and rocks) - submission of 2 seminar paper - elaboration of methodological sheets from selected areas of science and their didactic-factual analysis
|
Recommended literature
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
Kasíková,H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha.
-
Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii a praxi. . Kroměříž.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Didaktický systém přírodovědy. VUP Olomouc.
-
Podroužek, L. (1991). Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy. Plzeň.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L. JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU.
-
Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
TOMKOVÁ, Anna. (2007). Prochram Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.
|