Course: Social Pedagogy

« Back
Course title Social Pedagogy
Course code KPG/SPMK
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Course content
The development of socio-pedagogical thinking until the 19th century. Origin of social pedagogy as a science, its subject matter and contemporary concept. Link between social pedagogy and social work. An individual's socialisation and education. Natural and institutionalized education and its social aspects. Social deviations in family, local and peer contexts. Prevention of social deviations.Specific programmes of primary prevention of drug abuse in the educational environmentof school.

Learning activities and teaching methods
Lecture
  • Homework for Teaching - 6 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 6 hours per semester
Learning outcomes
Students will gain knowledge about the impact of the environment upon the development of a personality. Compensation for negative influences, social integrity help. Diagnostic and therapeutic methods with respect to social deviations and their prevention.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance

Elaboration of an essay in the extent of 3 standard pages on one of the socio-pedagogical topics.
Recommended literature
  • Aktuální znění zákona o rodině, zákona o sociálně-právní ochraně dětí a zákona o ústavní a ochranné výchově dětí ve školských zařízeních..
  • Úmluva o právech dítěte..
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. (2001). Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd.. Banská Bystrica.
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky.. Olomouc.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. aj. (2001). Člověk-prostředí-výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
  • MAREŠ, J. (2002). Sociální opora u dětí a dospívajících II.. Hradec Králové.
  • Mühlpachr, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno : MU.
  • NĚMEC, J. a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.. Brno: Paido.
  • NĚMEC, J. aj. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium.. Brno.
  • Pavla Andrysová, Jana Martincová a kol. Profesní kontext sociální pedagogiky: Motivace studentů k výkonu..
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada..
  • PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha.
  • ŠPIČÁK, J. (1994). Prostředí z pohledu sociální pedagogiky.. Olomouc.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester